My Blog List

Thursday, January 2, 2014

PRODUCTIEVE START VAN 2014

Als verrassing kwamen eindelijk op Oudejaarsdag m'n bestelde zijden sjaals aan.
Ik had in Houston een demonstratie bijgewoond van Marlene Glickmann en was meteen enthousiast geraakt. Zij demonstreerde een instant verf van "silkdyes.com" die meteen aan de zijde hecht.

Nu kon ik het dus zelf uitproberen.

De sjaal in een plastic zakje een heel klein beetje nat maken en er dan wat verf op gooien. Zakje open laten en lichtelijk kneden. Aangezien er nogal wat witte stukjes in bleven zitten er meteen maar een ander kleurtje bijgegooid. Nog wat kneden en na dertig sec. is het water wat je eruit knijpt al helemaal helder. De verf heeft zich meteen gehecht. Even een beetje droogrollen in een handdoek en dan heb je in principe al een mooi geverfde sjaal.





Ik wilde er echter nog wat anders mee doen. De sjaal uitgelegd op plastic op een wat hardere ondergrond plaat.
Onderaan een ander kleurtje erop gedruppeld en de plaat schuin omhooggehouden zodat de verf zich kon verspreiden. Het leverde mooie verticale strepen op.


Uitknijpen in de handdoek, een beetje laten drogen en dan kan hij al gestreken worden.
Met dit resultaat.




Ik heb nog wat sjabloontjes van onlangs gemaakte kaarten
Kijken of ik daar iets leuks mee kan doen.
Eerst weer even in een zakje met wat gele verf.
Aangezien er nog teveel witte vlekken waren daarna 
nog wat extra verf over de sjaal met sjabloontjes gespoten.




De tussenliggende stukjes wat bij elkaar gefrommeld en er blauwe verf overheen gespoten.


Het levert dit resultaat op.




Dit  dan ook maar eens met  kikkers proberen.


Die vallen helaas wat minder op



Eens even kijken wat horizontale plooitjes opleveren



Daar ben ik wel tevreden over.



Nog eentje met verticale plooien



en de allerlaatste met verticale en horizontale plooien.



Het is natuurlijk zonde om de overgebleven restjes verf weg te gooien.
Dus die gaan maar gewoon even op een oud restje zijde.




en daar kunnen straks weer stukjes uitgeknipt worden voor kaarten.
Maar nu moet ik me toch eerst aan de bestelde kleine landschapjes gaan wijden.



7 comments:

  1. Wat mooi zeg. Dat werkt echt geweldig en snel.

    ReplyDelete
  2. Wat een geweldig leuke verf is dat! Beste wensen voor jou en Gied!

    ReplyDelete
  3. Dit is zeker een succes!
    Er liggen hier ook nog enkele zijden sjaals, ook eens proberen, maar de zijdeverven is op dus eerst naar de winkel!

    ReplyDelete
  4. Very pretty work, els! I particularly like the stripey ones. :-)

    ReplyDelete
  5. Je bent heerlijk aan het "knoeien" geweest zie ik!
    Leuke resultaten krijg je zo, en spannend hoe het wordt.
    Heb vroeger ook zijde geverfd, maar dat ging toen nog met behulp van een snelkookpan, anders hechtte de verf niet.
    Was best veel werk dus, maar leuk om te doen.
    Doet jouw mail het al weer?

    ReplyDelete
  6. Wat een prachtige sjaaltjes heb je gemaakt en zo simpel om te doen!

    ReplyDelete