My Blog List

Sunday, August 31, 2014

EEN FRIS BEGIN

De grote koffers zijn uitgepakt en de boodschappen gedaan.
Met een hoofd barstensvol ideeën en nieuwe technieken, een koffertje met materialen en handen die echt aan het werk willen, is het niet moeilijk om de chaos op mijn bureau de rug toe te keren. E-mails moeten maar even wachten, mijn atelier roept!
Ook daar lijkt het al snel op de spreuk die er hangt: "Creatieve mensen hebben geen rommel maar overal ideeën liggen."

Waarmee te beginnen?


Eerst maar eens een heleboel lappen katoen in de soda-ash.




Ik wil wat nieuwe stempels maken en geniet, na de hectische maanden, al knippend en plakkend, enorm van de stilte en de warme zon die binnen schijnt.

Intussen een canvas losgesneden zodat het raamwerk overbleef en met een restantje gaas dat ik nog had liggen een zeefdrukraam gemaakt en verf aangemaakt met verdikkingspasta.
Het breakdown printen bij Ellen lag nog vers in het geheugen en om dat te laten beklijven leek dat me een prima start.




Helaas kon ik mijn nieuwe rakel niet tussen alle "ideeën" vinden en besloot dus maar een alternatief  rakeltje te gebruiken.





In de hete zon was het raam binnen een uurtje droog en kon het afdrukken beginnen.




 De afdruk beantwoordde nou niet direct aan de verwachtingen. Eerste les geleerd: "Gebruik goed materiaal en ga niet al te gehaast te werk" 
Enfin oprollen en plastic er over heen, morgen zien we wel wat er uitkomt.



Raam schoongespoeld en gedroogd en wat koraal sjablonen eronder.
Inmiddels gelukkig de nieuwe rakel gevonden.



Nu ik toch ingedikte verf heb even monoprinten proberen.
Lekker verf kliederen op mijn witte tafel....



.....lap eroverheen...


.. en eens kijken hoe het uitpakt met een roller.





Nu mag alles een nachtje broeien.




Tsja en dan is dit de volgende dag toch niet een geweldig resultaat..


.... en de tweede afdruk is zelfs nog rommeliger.
Toch zitten er wel bruikbare stukken tussen (sprak zei enthousiast!)



Hier ben ik een stuk blijer mee. Het koraal vraagt om vis.



De oude lap waar ik steeds de sjablonen, na gebruik onder het raam, had afgedrukt gaf, naar mijn idee, bijna nog het mooiste resultaat.


Van de monoprint lap zijn de kleuren na wassen en spoelen erg vaag geworden.



Ik had ook nog een monoprint met wat gele en blauwe verf gemaakt en daarvan zijn de kleuren veel helderder gebleven.




Dit was nog een restant afdruk met de laatste verf uit het zeefdrukraam



Daarop alvast een van mijn thermofaxen uitgeprobeerd.

Hoewel de resultaten wat tegenvielen, heb ik genoten van het experimenteren. Daar ga ik de komende dagen nog even mee door. Het hoeft niet meteen resultaat op te leveren. Het plezier van het bezig zijn is momenteel veel belangrijker.

Het nieuwe ontwerp voor het thema "Progress" van de Fifteen bij Fifteen club
staat in mijn schetsboek, maar mag nog even wachten.

Aangezien ik momenteel zo ongelooflijk veel spam binnenkrijg heb ik de woordverificatie een poosje ingeschakeld. Hoop dat het geen problemen oplevert.
Ik ga weer aan het werk



2 comments:

  1. Toch mooie resultaten! Hoeft niet altijd zo fel van kleur te zijn. Maar misschien heb je het toch te snel gedaan?
    Maak je de verfpasta aan met ureum, metafosfaat en Manutex?( verdikker)
    Gewoon nog een keer overdoen, en langer laten broeien.

    ReplyDelete
  2. Vooral de koraal afdrukken zijn prachtig.

    ReplyDelete