My Blog List

Friday, January 9, 2015

ROESTEN EN VERVEN

Het is alweer een aantal dagen geleden dat ik iets op dit blog heb geplaatst. Ik ben echter druk bezig geweest met het thema Monochromatic voor de Fifteen by Fifteenclub dat eind van de maand af moet zijn.
Tussendoor toch nog wel even tijd voor wat andere karweitjes, zoals verven met ijsblokjes.
Een favoriete bezigheid en ik had  bovendien veel van mijn lappen de afgelopen maanden gebruikt.
Aangezien een kennisje toch nog graag een schildpad wil hebben en allebei mijn exemplaren op de tentoonstelling zijn verkocht was het dus zaak om weer aan het verven te slaan.


De lappen eerst even geweekt in soda-ash. Daarna in de vaas, veel ijsblokjes er bovenop en verfpoeder in de kleuren: ultra violet, golden yellow/zonnebloemgeel, terracotta en primair rood.


Deze schaal heeft de kleuren deep yellow/barnsteen, rust brown, fire red/rode jaspis en ook nog wat ultraviolet.


Er zijn aardig wat stukken wit gebleven, maar eigenlijk vind ik het resultaat  wel mooi zo.
Het lijken wel abstracte schilderijen.


Zo ziet het eruit als het gestreken is.





Deze lappen lijken geïnspireerd op de bougainville waar ze naast te drogen hangen.


Deze komt, net als de eerste twee uit de schaal.....




...en deze drie zaten in de vaas.



Het kennisje wilde voor de ondergrond van de schildpad de kleur van het water rondom St. Maarten hebben, turquoise blauw. 
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar bij de staaltjes van Nienke vond ik de kleur die ik wilde hebben.
Helaas bleek mijn turquoise verfpoeder niet meer voldoende te zijn, dus gesjoemeld met wat blauw erbij.


Ik denk toch dat het wel gaat lukken met deze kleur.


Aangezien het zakje lekte had ik het in een ijsbeker gezet en er lapjes ondergelegd.
Dat levert lappen op waar ik een dezer dagen nog wat meer verf aan wil besteden.



Intussen ook roestpoeder op een lap gestrooid en die natgemaakt met half water, half azijn




Dubbelgevouwen en daarna in plastic gerold.....



...leverde het na een nachtje broeien deze twee lappen op.




Intussen heb ik ook mijn schetsboek van de 15x15 club nog even bijgewerkt en alles ingeplakt van het thema ROAD. Ik laat het hier even zien omdat ik tot de ontdekking kwam dat dit soort proefjes prima vast te plakken zijn met gel medium.

Inmiddels komt er het verzoek van de galerie voor nog wat kleine en middelgrote landschapjes, want die zijn ook allemaal verkocht. 
Ik had mezelf beloofd om met ander werk aan de slag te gaan, maar dat zal even moeten wachten. Het is nog maar drie maanden hoogseizoen en ook zij willen graag verkopen.










1 comment:

  1. Schitterend deze lappen! Prachtig van kleur en dessin. Het roesten is ook erg mooi gelukt! Succes met de opdrachten.

    ReplyDelete