My Blog List

Friday, April 1, 2016

EAST MEETS WEST: VLUCHTELINGEN

Het maart thema voor onze FifteenbyFifteen groep was ditmaal:
East meets West.
Wekenlang gingen er allerlei ideeën door mijn hoofd, maar ik kon maar niet tot een besluit komen.
Wel was ik erg onder de indruk van de ongelooflijke stoet vluchtelingen die dagelijks via social media en t.v. voorbij kwam en nog steeds komt.
Ook zij trekken van Oost (Syrië-Afganistan) naar West (Europa) om hun ellende te ontvluchten en op zoek te gaan naar een beter en veilig bestaan.
Toen er steeds meer grenzen met prikkeldraad werden afgesloten zag ik plotseling mijn ontwerp voor me.
Het is zo ongelooflijk triest wat er gebeurt.



Op internet op zoek gegaan naar allerlei silhouetten en daar een lange rij van getekend.


Geprobeerd om een plastic sjabloon te maken met de soldeerbout.
Maar dat werd niet mooi.


Dan maar eens uitproberen op welke manier het inkleuren/verven het beste gaat.
Dat wordt zwarte acrylverf met fabric medium





Voor de ondergrond drie lappen op elkaar gelegd en heel erg natgemaakt.
Met sterk verdunde pebeo- en acrylverf daar verf op gespoten.



Van zwart en rood, de brandhaard, langzaam naar groen en blauw.
Het gras is altijd groener aan de andere zijde!


Dit is de tweede onderliggende lap...


en dit  de derde.

Ik kies ervoor om de bovenste lap te gebruiken.
(Een deel van de derde lap is inmiddels al in gebruik voor mijn laatste landschap)



Het ontwerp overtrekken op de lichtbak.



De echo quilting staat voor al de duizenden vluchtelingen die hier niet afgebeeld kunnen worden.



Prikkeldraad met naaimachine en hand borduren aangebracht.




Dit is het uiteindelijke resultaat.

Het zal me in de komende jaren blijven herinneren aan de vreselijke tragedie die er momenteel plaats vindt.



8 comments:

  1. Wat heb je dit thema prachtig en indringend verbeeld! Verder is het zo bijzonder dat we mee mogen kijken hoe je werkt! Hartelijk dank daarvoor!

    ReplyDelete
  2. Wat een prachtige uitwerking Els, en een mooi inkijkje in hoe je werkt, complimenten!

    ReplyDelete
  3. Geweldig deze uitvoering,inderdaad heel indrukwekkend! En zo fraai van kleur.
    Fijn om het hele werkproces te kunnen volgen.

    ReplyDelete
  4. Prachtig werk Els! De aanleiding is heftig, ik ben ook met dit thema bezig geweest voor het Quiltfestival in Groningen.

    ReplyDelete