My Blog List

Tuesday, January 31, 2017

BLEKEN MET CHLOOR en ZWART VERVEN

Al een poosje greep ik steeds mis als ik een stukje grijze stof nodig had en wilde ik graag weer eens met ijsblokjes verven. Helaas was mijn glazen vaas die ik daarvoor gebruik al een poosje geleden stuk gevallen.
Eindelijk kwamen de nieuwe bestelde vazen binnen en kon ik aan de gang.
Op hetzelfde moment schreef een van onze FifteenbyFifteen leden dat ze geƫxperimenteerd had met ijsklontjes met bleekmiddel en zwarte stof.
Dat meteen ook even uitproberen.


In de ene vaas drie lappen zwarte stof en in de andere vaas witte katoen.


IJsklontjes en chloor op de zwarte stof. 
 IJsklontjes en "new black" procion poeder op de witte stof


De ijsklontje met poeder leveren een mooi plaatje op....



... en uiteindelijk ook een mooi resultaat.
Duidelijk is te zien dat zwart uit verschillende pigmenten bestaat die zich door de koude mooi opsplitsen. Veel lila en blauw.
Er zijn verschillende soorten zwarte poeder die elk schijnbaar weer een ander resultaat geven.
Ik hou het voorlopig hier maar even bij want mijn verfpoeder wordt heel snel vochtig en gaat klonteren, dus maar geen al te grote voorraad aanleggen.



Lap nr. 2


De chloorlappen geven wat minder resultaat.
In deze lap zit nog wel wat tekening en er zijn wat bruikbare stukken.


Maar deze lap die onderop lag geeft toch wel een heel vreemd resultaat.



Ik had nog een zwart lapje katoen van een oude blouse die ik tussen de twee lappen had gestopt.
Hier was de uitwerking volkomen anders.
Het hangt dus duidelijk van de kwaliteit van de stof af.



Helemaal blij werd ik van mijn gedrukte 2015 blog boek dat intussen ook in de bus viel.
Een jaarlijks cadeautje aan mezelf.



Het ziet er weer erg mooi uit en is een uitstekend naslagwerk.



Bovendien nog nieuwe vloeibare acrylverf.
Er kan weer geverfd worden.



3 comments:

  1. Leuk om zo te experimenteren! Het hangt inderdaad af van de samenstelling van de stof en de pigmenten waarmee de verf is gemaakt.
    Leuk zeg zo'n blog jaarboek! En weer nieuwe mogelijkheden met de vloeibare verf.
    Succes ermee!

    ReplyDelete
  2. Zwart blijft toch lastig. Maar jouw ijs lap is wel heel mooi geworden.
    Geniet van je boek! Heerlijk dat soort kadootjes aan jezelf!

    ReplyDelete
  3. Wat een spannend en verrassend lapje kwam er tevoorschijn Els, lijkt wel een hortensiatuin. Leuke experimenten weer en een prachtig blogboekje.

    ReplyDelete