My Blog List

Friday, March 10, 2017

EXPOSITIE HUICHOL INDIANEN Mexico

Op de tweede dag van mijn verblijf in Mexico wilde ik graag een bezoek aan het museum van Antropologie brengen. Volgens mij één van de mooiste musea ter wereld.
Tot mijn grote vreugde bleek er een tijdelijke tentoonstelling van de draadschilderijen van de Huichol-indianen te zijn.


Toen ik hier op Saba o.a. de lessen Cultuurgeschiedenis voor het Ladvo-onderwijs ging verzorgen vond ik het erg belangrijk dat de leerlingen in aanraking kwamen met de cultuur van het Caribische gebied.
Daar hoorde volgens mij ook Latijns Amerika bij.
Naast Maya's,  Inca's en Azteken kwamen ook nog hedendaags bestaande indianenculturen aan bod waaronder de Huichol-indianen die overigens nog directe afstammelingen van de Azteken zijn.


De Huichol-indianen leven nog redelijk geïsoleerd hoog in de bergen van de Sierra Madre Occidental in de staten Jalisco en Nayarit. 



Zij hebben hun eigen godsdienst nog grotendeels kunnen behouden en deze religiebeleving en de daarbij behorende rituelen zijn voor hun van het allerhoogste belang.
In de tentoonstelling was een prachtig lichtspel over de ontstaansgeschiedenis van de aarde, zoals zij deze beleven, te zien.


De Huichol-indianen zijn bekend om hun draadschilderijen, die meestal een symbolische
voorstelling hebben, ingegeven door hun religie.
Hier een ontwerp.



Ze hebben een prachtig kleur- en vorm gebruik.


De cirkel komt veelvuldig voor..


.. evenals deze mens figuurtjes.


De ondergrond is van hout/triplex. Daarop wordt bijenwas met een klein beetje hars aangebracht.
Met een scherp voorwerp wordt het ontwerp aangebracht in de was en die moet dan in de zon enigszins zacht worden zodat de gekleurde draden er in kunnen worden gedrukt.












Eén van de pronkstukken van de expositie was dit grote paneel waar je steeds weer nieuwe voorstellingen in ziet.







Een werkelijk prachtige tentoonstelling. 
In mijn boek over de Huichol-indianen trof ik nog enkele folders en een kaart aan van de tentoonstelling die in 1997 in het Textielmuseum in Tilburg is gehouden.



Een draadschilderij van deze Indianen stond al heel lang op mijn verlanglijstje.
In het Museum voor Volkskunst dat ik enkele dagen later bezocht kwam ik in de winkel dit originele
paneeltje tegen. Het is maar 15 x 15 cm, maar ik ben er ongelooflijk blij mee.


Hier nog even een detail waarop de draden enigszins te zien zijn.


Deze Indianen maken ook prachtige beeldjes met hele kleine kraaltjes waarvan hier nog even een voorbeeldje.

Morgen laat ik wat foto's van de rest van het Museum zien.




3 comments:

  1. Een prachtig verhaal, wat je hier verteld! Mooi om te horen dat ze nog steeds hun eigen religie hebben. Prachtig ook de werken die je last zien. Het lichtspel van hun scheppings verhaal, lijkt op wat ik zag van de grote Maya expositie in Leiden,. Daar werd het verbeeld in een 20meter lange muurschildering , de verhalen hebben vaak veel overeenkomsten.
    Geweldig dat je dit kon zien, en fijn om nu een draad werk te kunnen kopen! Ik ben benieuwd naar de rest van de tentoonstelling!

    ReplyDelete
  2. Een foutje in mijn reactie, de muur schildering die we zagen was in Assen, en eerder nog een kleinere expositie in Leiden.

    ReplyDelete
  3. Ik vind de motieven en de kleuren prachtig

    ReplyDelete