My Blog List

Sunday, March 12, 2017

MUSEO NACIONAL DE ANTROPOLOGIA MEXICO

Er is nog één dag voor de Quilt expositie van start gaat en ik besluit om die door te brengen in het National Antropologisch museum. Ik weet nog van ons bezoek in 1990 dat het zeer de moeite waard was.
Met zijn 23 zalen en een totale oppervlakte van bijna 80.000 vierkante meter is het verreweg het grootste museum van Mexico en het is gewijd aan de Mexicaanse pré-historie en pre-columbiaanse geschiedenis.
Ik ben er dan ook ruim 5 uur aanwezig.



Het pronkstuk is de Azteken kalender hier in de achtergrond.






Op de bovenverdieping is een permanente tentoonstelling over het leven van de hedendaagse Mexicaanse indianenstammen te zien.


Huipiles




Een prachtig geborduurd detail.







Van petrogliefen ben ik altijd onder de indruk





Het is moeilijk om een keuze te maken uit al het moois.
Uiteindelijk besluit ik om me met fotograferen te beperken tot beeldjes van paren,






...maar kan het toch niet laten om ook beeldjes van alleenstaande vrouwen vast te leggen.










En nog een paar bijzondere exemplaren.






En als kers op de taart kreeg ik bij het verlaten van het museum nog een voorstelling van de "Voladores" Vliegende indianen te zien.

Toen werd het tijd om me op de workshops te gaan voorbereiden, maar daar heb ik al eerder verslag van gedaan.






2 comments:

  1. Els , toch weer bedankt om te mogen meegenieten!!

    ReplyDelete
  2. Dit is zeker genieten samen met jou van al die mooie kunst! Schattig de gezichtsuitdrukkingen soms van de beeldjes.Kan me voorstellen dat je hier uren hebt doorgebracht!

    ReplyDelete