My Blog List

Wednesday, May 31, 2017

GRAFFITI DEUR PERIKELEN

Aangezien één van de doelstellingen voor mijn serie Deuren is om allerlei verschillende
oppervlakte technieken te onderzoeken wilde ik deze keer voor de muur de "fresco-techniek" uitproberen waarvoor Hannie me al een poosje geleden de gebruiksaanwijzing had gestuurd.


Als inspiratie gebruikte ik hiervoor foto's die gemaakt zijn tijdens ons bezoek aan Praag, enkele jaren geleden, van de John Lennon wall.


Rechtsboven is het gezicht van John Lennon afgebeeld.
De foto's moesten wel gespiegeld worden anders zou de tekst verkeerd overkomen.


Een lap stevige katoen ingesmeerd met gesso.
Later leerde ik dat ook met gel medium een prima resultaat is te bereiken.


Daarna de geprinte versie van de foto insmeren


en met de goede kant op de ingesmeerde stof leggen.
Even stevig aandrukken met een lino-roller.
Kan natuurlijk ook met de hand.



Na 24 uur drogen flink inspuiten met water  of 10 minuten in water dompelen.
Het papier kan er dan met een schuursponsje of met de hand afgeschuurd worden
en de afdruk blijft op de katoen achter.



Hier hangt de eerste versie te drogen.


Als het droog is is de afdruk wel een heel stuk lichter geworden.



Op witte katoen valt het zelfs nog lichter uit.



Ook voor de deur wil ik weer een andere techniek uitproberen.
Op ongebleekte katoen met een paletmes een stevige laag acrylverf uitgesmeerd.
Dubbelgevouwen en er nog een stuk plastic folie ingedrukt.



Daarna met een paletmes houtnerven ingekrast.
Toch is dit niet de deur die ik voor ogen heb.



Dus wat anders uitproberen.
Bruine lutrador geverfd met wat verschillende kleuren...



...en een sandwich gemaakt van zwart vilt, bruine velours de panne, beige organza en bovenop de geverfde lutrador.


Met free motion quilten lijnen gestikt en daarna nog wat blauwe..


en groene metallic verf aangebracht.


Tenslotte met de soldeerbout bewerkt.


Toch was ik niet tevreden met de bruine deur, dus maar weer opnieuw begonnen.
Ditmaal zwart vilt, bruin velours de panne, blauwe organza en blauwe geverfde lutrador.



Op internet vond ik een plaatje van een raam met gebroken glas dat ik wel bij de muur vond passen.
Maar hoe maak je glazen ruiten?
Een zijden zilveren lapje bracht de oplossing, maar het glansde teveel.
Heel voorzichtig aan de bovenkant wat vliesofix opgestreken.



Een kozijn gemaakt van een lapje suede en de uitgeknipte ruiten voorzichtig vastgestreken.
Een blauw batiklapje erachter, het kozijn wat bijgeschilderd, en met witte verf wat scheuren in het glas aangebracht.
Het raam wordt later vastgezet met een lapje zwarte tule eroverheen.


Waar het pleisterwerk is afgebrokkeld met fluid acrylic een stenen muur geschilderd...



... en nog wat extra graffiti aangebracht.


Zover was ik, raam en fiets gelukkig alleen maar vastgespeld,  toen mijn buurvrouw, een gerenommeerd schilder, even een kijkje kwam nemen en vond dat de deur te klein was, het raam naar beneden moest en het perspectief fout.
Kortom afgekeurd.  
Goeie raad duur en na een nachtje slapen, toch maar opnieuw begonnen.
Daarover morgen meer.




2 comments:

  1. Je experimenten zijn wel super ,jammer dat het niet was wat je in gedachten had. Maar zeker niet weggooien!

    ReplyDelete
  2. Ik ben altijd zo blij met je uitleg.....! Dank je wel Els.

    ReplyDelete