My Blog List

Monday, May 22, 2017

MOLA MAANDAG

Zoals gisteren beloofd ga ik vandaag alvast wat mola's laten zien die in oktober te bezichtigen en te koop zullen zijn bij de Open Europese Quilt kampioenschappen in  het MECC in Maastricht.

Trouwe bloglezers zullen zich misschien nog mijn blogjes herinneren die ik enkele jaren geleden af en toe schreef over mijn bezoek aan de Kuna Indianen van de San Blas eilanden gelegen aan de Noordoost kust van Panama.
Voor wie dat nog eens wil overlezen zijn deze hierhier en  hier te vinden.
Ik ben daar vanaf 1994 zo'n 24 keer geweest om mola's te kopen die ik indertijd verkocht in mijn El Momo Folkart winkel op Saba.
Ik kocht de blouses, die aan voor- en achterkant zijn voorzien van een prachtige mola van de Indianen persoonlijk en heb dan ook heel wat "klerenkasten, lees emmers, vol met blouses" gezien op de verschillende eilanden. Sommigen hadden hun garderobe echter heel netjes binnenste buiten aan een stok boven in hun hut uitgestald en ze werden er één voor één voor me afgehaald. Een tijdrovende bezigheid.

De term mola refereert aan een rechthoekig paneel dat uit verschillende, vaak felgekleurde lagen katoen bestaat. 
De techniek kan het best worden omschreven als een omgekeerde applicatie techniek.
 Hierbij worden twee of meer lagen gekleurde katoen van dezelfde maat op elkaar gelegd en vastgestikt. Vervolgens wordt het patroon uitgeknipt uit de bovenste laag stof, zodat op die plaatsen de onderliggende stof zichtbaar wordt. De rand van de bovenste laag stof wordt naar achteren omgeslagen en met fijne steekjes vastgezet op de eronder liggende stof. In die zin verschilt deze techniek van ‘gewoon’ appliceren, omdat bij die techniek de afbeelding wordt gevormd door kleine stukjes stof vast te naaien op een grotere ondergrond. (uit handwerkwereld).
Er is op internet heel veel te vinden over zowel de Kuna-indianen als de mola techniek, dus ga ik daar niet verder over uitweiden.

Men kan de mola's onderverdelen in verschillende categorieën.
Vandaag laat ik er alvast enkele zien uit de meest voorkomende categorie Flora en Fauna en de erg moeilijk te vinden categorie Politiek.



Pelikaan die een vis vangt.


Waterschildpad.


Geabstraheerde vogels.


Geabstraheerde waterschildpadden.



Deze mola's fungeerden vaak om hun politieke voorkeur te laten blijken voor een te kiezen presidentskandidaat en werden nagetekend van verkiezingsposters.
Hierboven de beëdiging van de vrouwelijke presidente Mireya Moscoso die heeft geregeerd van 1999-2004.


Daarna volgde Martin Torrijos van 2004-2009.


Het was een moeilijke campagne en deze mola is er een van het ja- veld.


Hier wil men duidelijk maken dat herverkiezing met een nee beantwoord moet worden.


Deze is gewijd aan president Ricardo Martinelli die van 2009 tot 2014 regeerde.
Bij mijn vraag waarom er schoenen op staan, werd me verteld dat hij dol was op schoenen??????



Een mola voor de republiek.



Bij mijn weten zijn er sinds 1998 geen mola's meer tentoongesteld in Nederland.
Hierboven nog de oude poster die in mijn bezit is van deze prachtige tentoonstelling in Breda,

Wel heb ik in 2012 voor de tentoonstelling "Het geweven woord in Turnhout"
een klein deel van mijn collectie beschikbaar gesteld en mocht ik in november 2015 een mola-presentatie geven op de regiodag van het Quiltersgilde in Zierikzee waarbij men zeer geïnteresseerd heeft kennis gemaakt met de mola's en Kuna-cultuur.

Volgende week maandag meer.



5 comments:

  1. Heel interessant de achtergrond van de molatechniek. En super mooi om te zien! Ik geniet nog steeds van mijn tas ,die ik maakte met het blok wat ik van je kreeg!

    ReplyDelete
  2. Mijn mola is mooi ingelijst en hangt aan mijn textiel muur

    ReplyDelete
  3. Wat toch een geweldige vorm van kunst. Dank je dat je dit met ons zo deelt.

    ReplyDelete