My Blog List

Wednesday, August 1, 2018

HANGSLOT IN COMPLEMENTAIRE KLEUREN voor de Fifteen by Fifteen groep.

Het thema voor de derde quilt in de serie voor de FifteenbyFifteen groep was : Complementaire kleuren en we moesten daarvoor één van de kleuren nemen die gebruikt was in de tweede quilt die we eind april, als onderdeel van deze serie,  hadden gemaakt. 
De opdracht was toen "abstract".
Voor deze serie van drie hadden we elk een eigen onderwerp gekozen en bij mij was dat, voortbordurend op mijn "deuren" serie : "hangsloten".
Aangezien ik in mijn abstract quiltje dieppaars als ondergrond had genomen, besloot ik nu deze kleur voor het hangslot te nemen. De complementaire kleur geel zou dus als achtergrond gebruikt moeten worden.



Dit is het uiteindelijke resultaat met zoals altijd de afmeting:
38 x 38 cm
15" x 15"

Maar voor het zover was ging er, zoals gebruikelijk weer een heel proces aan vooraf.


Op papier een schets gemaakt.


Ik had een mooie roestlap liggen die ik in eerste instantie wilde gebruiken.



Met wat sjablonen heel voorzichtig wat afdrukken erop gemaakt.


Daarna met een spatel voorzichtig wat crackle pasta erop gesmeerd en goed laten drogen.


Vervolgens met gel medium wat kleine stukjes gescheurd kranten- en tijdschrift papier 
erop gesmeerd.


Om de planken van de deur te benadrukken met zwarte acrylverf wat lijnen aangebracht.


Het is een erg mooie lap geworden, maar ik vind hem te oranje en niet fel genoeg voor het contrast 
met het paars.
Dus maar weer eens opnieuw begonnen.


Een gele lap katoen besmeerd met aangelengde goedkope witte plak....



...... en er twee verschillende kleuren geel gekreukeld vloeipapier
opgelegd en eveneens met de verdunde plak besmeerd.



Dan mag hij lekker drogen in de zon.


Ik ben wel tevreden met het resultaat.



Met paarse acryl verf en een houtnerf sjabloon bewerkt....



... geeft uiteindelijk dit resultaat.
Met deze achtergrond kan ik wel verder en ik quilt hem machinaal door met paars garen.




Van paarse handgeverfde katoen knip ik het hangslot en het hang -en sluitwerk waarna ik er
met heel erg verdunde paarse- en goud kleurige verf beschilderde vliesofix overheen strijk.
Nu kan alles met vliesofix op de achtergrond worden gestreken en voorzichtig worden vastgenaaid.



Daarna wat tyvek geverfd voor het sleutelgat....


... en met een heet strijkijzer tussen bakpapier gekrompen.



Het sleutelgat krijgt gele splitpennen voor de schroeven....


... en die worden na het doorstikken met zowel geel als paars garen voor de schaduw  ook op het slot aangebracht.
Nog een stukje roze aangebracht om het geheel wat op te fleuren en onder het slot met inktense potlood nog voorzichtig een roze schaduw aangebracht.



Alles tenslotte met een zwarte permanente marker omlijnd.

De andere inzendingen van de groep zijn te zien op:








5 comments:

  1. Prachtig Els en wat een proces weer voor je het eindresultaat hebt bereikt. Een hele mooie serie is het geworden, nu heb je eigenlijk een serie van acht 😊!

    ReplyDelete
  2. Dat is een lekker maatje !
    Vind de achtergrond met de geverfde houtnerf erg mooi.
    (mooi dat paars met geel een goede combinatie is .... rood met groen wordt altijd erg heftig (vind ik) ...)

    ReplyDelete
  3. Een super resultaat, maar wat een werk is er aan vooraf gegaan!Zo heb je wel voldoening van je inspanningen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Het was inderdaad weer een hele zoektocht om het gewenste resultaat te krijgen Hannie. Ik heb er in elk geval wel een extra lap aan overgehouden die misschien als achtergrond voor een volgende deur kan dienen.

      Delete
  4. Wat een werk heb je gehad!! Maar het quiltje is prachtig geworden.

    ReplyDelete