My Blog List

Sunday, October 14, 2018

VAN ALLES WAT

Het is alweer even geleden dat ik iets op mijn blog plaatste. 
Ik heb in de tussentijd erg hard gewerkt, maar het waren rommelige dagen en
ik was met zoveel verschillende dingen bezig dat het moeilijk was om er een fatsoenlijk blogje aan te wijden.
Nu maar een overzicht om het ook voor mezelf duidelijk te houden wat ik zoal gedaan heb.

Zoals ik al  eerder vertelde ben ik met de cursus "Inspired to design" van Elizabeth Barton bezig.
Het is erg veel werk en hieronder is slechts een klein overzicht van de vele schetsen die ik inmiddels al gemaakt heb.



Het begon met het zoeken van foto's en daar een eenvoudige lijntekening van maken.
Ik wilde graag wat doen met mijn foto van een kerkje in Chili in San Pedro de Atacama, maar er moest nog wel een ander ontwerp bij. Dat werd de bloem van onze "Trompet" boom die net weer bloeide.



Alweer een stapje verder.





Nog meer weglaten en verschillende grijstinten aanbrengen




Foto-kopieën van de tekeningen maken en die op allerlei manieren verknippen en opnieuw samenvoegen.



Daar weer een nieuwe schets mee opbouwen.




Nog kleinere details tekenen en repeteren.




En dit is nog maar een kleine greep!!!!


Met een van de details een tekening uit de vrije hand maken.
Elisabeth wil dat ik daar nu verder mee doorga.
Maar eerst nog een andere oefening.



Een deel van de trompetbloem diverse malen uit zwart karton gesneden en er op verschillende manieren nieuwe patronen van gemaakt 
Ook dit wordt vervolgd.

Toen kwam plotseling het geweldige bericht dat ik in februari weer enkele workshops mag gaan geven in Mexico-City.
Maar daar moest wel zo snel mogelijk een voorstel voor komen.
Het bezorgde me wat slapeloze uurtjes.



Aangezien ik de cursisten graag met tyvek  en het verwerken daarvan wilde laten kennis maken,
dacht ik in eerste instantie aan een verkleinde versie van de zeeschildpad die ik in het verleden al enkele malen heb gemaakt. 
 Ik heb het patroon wat vereenvoudigd, maar toch ben ik bang dat het teveel stukjes zijn voor een eendaagse workshop



Uiteraard wel afgemaakt en als evt. extra optie meegestuurd.



Met deze figuren ben ik een poosje geleden al eens bezig geweest en het leek me leuk om die te combineren met het stempelen van een "graffiti-wal" met sjablonen, spons en ander materiaal.


Met dit als resultaat.



De figuren zijn uitgeknipt en op de achtergrond genaaid, waarna de achtergrond in free motion 
is gequilt.

Mijn doel was om nog meer oppervlakte-technieken en nieuwe materialen aan te bieden en dit komt samen in onderstaand voorbeeld quiltje.



Achtergrond met geverfde vlieseline. 
Deur van vilt, velours de panne, organza, geverfde lutrador en daarna met de soldeerbout bewerkt. Stenen van geverfde en gekrompen tyvek.
Bovendien bloemen van kleingeknipt borduurgaren met tule eroverheen.

Kortom het was hard werken om in korte tijd deze voorbeelden te maken en uit te werken in een handleiding en materialenlijst. Maar het is gelukt.
De voorstellen zijn gisteravond ingestuurd en nu maar afwachten of men er blij mee is en welke keuze er gemaakt gaat worden.


In de tussentijd was ik nog even met ferry op en neer naar St. Maarten om het nieuwe appartement van onze zoon te bekijken en boodschappen te doen.
Normaal gesproken is het niet mogelijk om op de voorplecht te staan, maar het was gelukkig een van de meest rustige dagen op zee en we zagen vliegende vissen, overscherende "tropical birds" die de vissen probeerden te vangen en op de terugweg zelfs springende dolfijnen naast de boot.
Het moest een boottochtje worden omdat het vliegveld een maand gesloten was i.v.m. het vernieuwen van de landingsbaan


Vorige week mochten we echter naar de officiële heropening  van het vliegveld en we waren maar wat blij om onze vertrouwde Winair Twinotter, na een maand, weer te zien landen.
Ik prefereer toch het vliegtuigje boven de boot.



De volgende dag wilde deze bezoeker mijn atelier binnen komen.
Daar heb ik maar een stokje voor gestoken.

Inmiddels zijn er ook twee opdrachten voor grote landschappen binnengekomen. 
Dus aan werk geen gebrek .
Over drie weken mag ik echter eerst een weekje naar de Internationale Quitlshow in Houston 
waar ik erg naar uitzie.

1 comment:

  1. Wat een bijzondere werkvoorbereidingen zijn dit. Heel intensief! Daar komt beslist iets moois uit voort. Zeker ook uit de voorbeelden die je instuurde voor de workshop.
    Fijn dat jullie vliegveld weer in orde is, heb je regelmatig nodig hé . Ook een bof dat weekendje naar Houston. Geniet ervan!

    ReplyDelete