My Blog List

Sunday, March 31, 2019

VERVAL: DEUR

Voor het thema "Verval" van de FifteenbyFifteen club wil ik nog even doorgaan op mijn
"Deuren" serie waarbij ik steeds verschillende oppervlakte-technieken uitprobeer.


Dit keer een dik meelpapje op een geroeste lap gesmeerd...




en ook op enkele "breakdown" lappen.


Er komen al aardig wat scheurtjes in bij het drogen....



.... en na er nog eens flink in geknepen te hebben, gaat er een laagje stofverf over.




Gelukkig dacht ik er nog net op tijd aan dat die door strijken gefixeerd moest worden.
Dus flink op de achterkant geperst voordat de meel er, in een emmer warm water, af mocht weken.



 Het geeft wel een aardig resultaat.





Om wat meer keuze te hebben nog enkele andere lappen ingesmeerd.



Deze lap had ik vooraf een aantal dagen om een boom heen gebonden om te zien wat de invloed van het weer zou zijn.
Helaas weinig, maar na het meelpapje kan ik er wel wat mee.


Intussen heb ik op de Cove Bay ochtenden, dit tafereeltje geschilderd.
Verval in stenen muren, trappen deuren en ook in leeftijd.


Ik vergroot de schildering op de computer in PosteRazor en trek de trap over met oplosbaar vlies.


Alles doorgestikt op één van de "meel" lappen, het vlies in water opgelost  en ingeschilderd met vloeibare acrylverf.



Aan de bovenliggende muur komt voorzichtig wat waterverf te pas.



Daarna een stenen muur op stof geschilderd die tussen trap en deur moet komen.



Ergens las ik dat,  als je met een oude, ingeknipte kwast met vaseline over stof streek en daarna schilderde, je het effect kreeg van afbladderende verf.
Vaseline had ik niet in huis, maar Vicks deed ook de truc.


De volgende ochtend rook mijn atelier naar verkoudheid.
Helemaal tevreden ben ik niet, maar het is een begin.
 Wel de Vicks flink uitgestreken tussen een bruine papieren zak.



Intussen eens kijken hoe de geschilderde stenen staan tegen de trap.
Dat is veel te kleurrijk, dus daar nog eens goed over na denken.
Ook met de trap ben ik nog niet gelukkig.



Eerst maar eens verder met de deur.
Een patroontje gemaakt,
zwart synthetisch vilt eronder en flink met de soldeerbout aan de gang.


Dit lijkt er wel op...


... maar eerst nog eens een nieuwe trap schilderen.
Die wordt het toch niet...


.. en ik ga terug naar mijn oude trap en schilder die flink bij.
I.p.v. de gekleurde stenen, gebruik ik de scheurtjes in de "trap" lap die ik wat extra aanzet.


Dit is beter. Nu kan ik verder.


 De achtergrond heel donkergrijs gemaakt met stofverf....


.... en een boven- en onderdrempel vastgespeld...


... en met de hand opgenaaid.


Een met ijsblokjes geverfde lap kan dienen voor de oude straatstenen.



Nog even met de soldeer bout aan de slag voor een oude balk.



Een zilveren lapje met zwarte tule voor de achtergrond van het raampje en zwart voor de omlijsting.
Op de bodem nog wat witte stofverf.



Dat kan worden vastgenaaid en nog wat scheurtjes in het glas gestikt.


Een detail van de oude stenen muur.
Boven en naast de deur zijn nog wat steentjes geschilderd om het verval nog wat aan te dikken.




Een oud dametje op de trap...


en een bejaard dametje met stok geappliqueerd.
Bij allebei met de vinger voorzichtig wat gouden gilding pasta aangebracht en tenslotte het geheel in free motion gequilt.



Met dit als uiteindelijk resultaat.
Nu kan het op de website van de FifteenbyFifteen worden geplaatst

6 comments:

  1. Geweldig, wat een prachtige lappen heb je gemaakt. Dat ga ik zeker ook proberen. De techniek die je beschrijft met kwast en vaseline heet bij ons (kaarten,stempelen,verven) Peeled Paint...werkt heel mooi...

    ReplyDelete
  2. Prachtig resultaat, er is veel experimenteren aan te pas gekomen, maar met veel succes. Een bijzonder werk !

    ReplyDelete
  3. Wat een technieken en de combinatie ervan geeft een geweldig eindresultaat. Prachtig Els!

    ReplyDelete
  4. Heerlijk weer om je hele verhaal te lezen zo stap voor stap. Het dametje op de trap lijkt al transparant en zeer vergankelijk.

    ReplyDelete
  5. jeetje ...je moet heel wat in huis hebben om dit te maken...stel dat er iets fout gaat....weer overnieuw beginnen...?

    ReplyDelete
  6. Jouw zoektocht is een reis door technieken die samen een prachtig resultaat opleveren. En wat een klus om al die meel eruit te krijgen.

    ReplyDelete