My Blog List

Thursday, August 8, 2019

DE FLEVOWAND van Bayeux tot Biddinghuizen.


Al enkele jaren was ik op de hoogte van het feit dat er in Biddinghuizen een aantal dames bezig was met een 60 meter, door het Franse Tapis de Bayeux geïnspireerd,  geborduurd wandkleed, waarop de geschiedenis van het Zuiderzeegebied werd verhaald.

Men kon de dames op vastgestelde tijden aan het werk zien en evt. zelf een steekje mee borduren.
We verblijven altijd in Dronten en Biddinghuizen is zowat om de hoek en toch is het er ondanks alle goede voornemens helaas nooit van gekomen om er een kijkje te gaan nemen.
Toen ik hoorde dat het inmiddels, na 14 jaren, af is en in Museum het Nieuwe Land in Lelystad is tentoongesteld werd het tijd om eens te gaan kijken.


Meteen bij binnenkomst ben je al onder de indruk van de omvang van het werk.


Ook vriendin Trudy kon het bijzonder waarderen.
Heerlijk is het om met zijn tweetjes te kunnen kijken en elkaar op allerlei bijzonderheden te wijzen.


Van de Salien ijstijd tot heden is alles in beeld gebracht.



En evenals bij het wereldberoemde Tapis de Bayeux is er een onder- en bovenrand.
De onderrand is gevuld met gebruiksvoorwerpen, wapens, zegels, dieren en planten uit de periode waar het over gaat aangevuld met bijschriften.
In de bovenrand is de geschiedenis geschreven.....



.....zoals hier: de nieuwe steentijd.



De Friezen verslaan de Romeinen.


Een prachtig uitgevoerd detail...



... en hier komen de Vikingen.



De eerste bewoning van Amsterdam.



Een bloedige scene..



... en ook veel branden.



Visserij.


Een prachtig uitgevoerde rouwkoets in de onderrand.



Heel veel riet.


Inmiddels heeft ir. Cornelis Lely al diverse malen plannen gemaakt voor de inpoldering.


In 1932 de proefpolder Wieringermeer.


De Zuiderzeewerken. 
Eindelijk wordt het laatste gat gedicht.


De drooglegging van de Noordoostpolder, waar wij van 1965 tot 1968 mochten wonen 
en veel van de toenmalige pioniers hebben leren kennen.


Toen de Ketelbrug in 1970 werd geopend woonden wij, als één van de eerste bewoners al enkele jaren in Lelystad en ik kan me dit heugelijke feit, dat voor ons de mogelijkheid bood om onze vrienden in de Noordoostpolder een stuk sneller te kunnen opzoeken dan via het "oude land", nog als de dag van gisteren herinneren.



Lelystad vanwaar we we in 1987 naar Saba vertrokken ligt ons nog altijd erg na aan het hart.



Evenals het nabijgelegen Dronten waar we, in onze tijd in Nederland, altijd vertoeven.



Op deze datum zijn de laatste steken gezet door de burgemeester van de gemeente Dronten en
de loco burgemeester van de Franse stad Bayeux...


...waarna er door HKH Prinses Beatrix een gouden borduurnaald met groene draad in het doek is gestoken om de afronding te symboliseren.

We waren erg onder de indruk van het ongelooflijke en volhardende werk dat door iedereen die er aan mee heeft gedaan in dit wandkleed is gestoken en het is hoe dan ook meer dan de moeite waard om eens een kijkje te gaan nemen.
Ik ben vastbesloten om er bij ons volgend bezoek aan Nederland weer heen te gaan want er is nog zoveel te ontdekken.
Ik wil dit blogje niet afsluiten zonder de naam van de initiatiefneemster Erie van Veelen te noemen, die na haar bezoek aan Bayeux met dit plan kwam en voor iedereen voor gek werd verklaard.
Het heeft en prachtig werk opgeleverd.

7 comments:

  1. Helemaal geweldig! Ik zag er laatst iets van op een blog. Hopelijk kan ik nog eens in het echt zien?

    ReplyDelete
  2. Schitterend. Wil ik zeker ook gaan bekijken.

    ReplyDelete
  3. Wow niet te geloven, wat indrukwekkend! Nooit geweten, moet ik gaan zien!

    ReplyDelete
  4. En nu woon ik notabene in de Flevopolder en heb er wel eens wat op Flevo tv gezien, maar ben er nog niet geweest, jouw stuk maakt dat ik toch eens de A6 op moet om er naar toe te gaan lijkt me in het echt heel bijzonder.

    ReplyDelete
  5. Dankjewel Els, voor het verhaal en de foto’s. Een indrukwekkende prestatie.

    ReplyDelete
  6. wow....heb nooit geweten over het bestaan ervan. Bayeux heb ik wel gezien, maar dit spreekt toch meer aan, omdat het over Nederland gaat. Hoop het nog eens te kunnen bekijken. Dank voor de Blog en goede uitleg Els.

    ReplyDelete
  7. Erg bedankt voor deze post. Woon niet eens ver en wist er niets van. Ga binnenkort zeker kijken.

    ReplyDelete