My Blog List

Wednesday, May 6, 2020

CORONA GEVECHT

In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden ben ik gelukkig niet besmet met het corona virus.
Maar wilde er wel iets mee doen in mijn textiele werk.
Aangezien de tentoonstelling van mijn tulpenserie, waar ik de afgelopen maanden heel hard aan heb gewerkt, door het opschorten van de Biennale d'Art Textile in Beaujolais, niet door kan gaan, wilde ik ter herinnering aan deze crisis een Corona tulp maken.


Ik had nog een, bij Spoonflower,  op chiffon gedrukte tulp liggen, van een tekening op mijn iPad.



Wat kranten-artikelen geprint als ondergrond om te zien hoe dat eruitziet.


Misschien toch beter om er een collage van te maken.
Het blauw springt er echter teveel uit en het is te fragmentarisch vind ik.



Eerst maar eens een virus tekenen en uit freezer papier knippen.




Het freezer papier kan op stof worden gestreken zodat het makkelijker stempelen is.



Wat proefjes op restjes zwarte stof.



Op een wit proeflapje....


... en verschillende doorschijnende stofjes.


Op deze dunne vitrage vind ik het zo tekenend voor het venijnige virus.
Het vliegt door de lucht en het is onzichtbaar.


Nog een detail.
Het liefst zou ik hier iets mee doen, maar zie voorlopig niet hoe.



Dan maar eens op de fotokopieën uitproberen.
Is geen succes.



Ik kom er maar niet uit.



Ook dit is het niet.
Het is een heel gevecht.



Uiteindelijk heb ik toch allerlei artikelen op stof geprint....




... en zet ik met nijlongaren alles machinaal op een witte ondergrond.



Nu de chiffon lap erover heen.
Het begin is er eindelijk.



Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik ben hard aan een knipbeurt toe.
Het zal helaas nog even duren vrees ik.
We zitten inmiddels in de vierde week van de lockdown, maar sinds vorige week mogen we 's morgens tussen 6 en 8 en 's middags van 4 tot 6 even in het eigen dorp wandelen.
De weg naar het dorp is voor ons helaas te steil om te wandelen, dus houden we het maar bij een bospaadje een aantal keren op en neer lopen, voor de broodnodige beweging.
Ook de restaurants mogen weer bezorgen. Daar gaan we vandaag dan maar gebruik van maken.
De horeca heeft immers onze steun hard nodig.
De winkels zijn nog niet open en de boodschappen worden keurig thuisbezorgd.
Aangezien het voorlopig bij onze twee besmettingen is gebleven,  denk/hoop ik dat er volgende week wel een versoepeling zal komen.

5 comments:

  1. Ahhh Els, ik hoop dat het bij jullie ook snel de goede kant opgaat, hier in ieder geval wel (met de versoepeling in ieder geval : zoals de kapper haha, maar daar zal het wel "storm" lopen)
    Mooie virus-tulp hoor. Weer heel veel laagjes en aparte werkjes voordat er iets ontstaat ! Sterkte verder

    ReplyDelete
  2. Je blijft heel actief! Super! En fijn te lezen dat jullie gezondheid goed is! XXX Veel lieve groetje ook aan Gied!

    ReplyDelete
  3. Goede experimenten, en een prachtig eindresultaat! Het is inderdaad een gevecht. Gelukkig zijn na 7 weken hier de regels wat versoepeld! Maar wat is het saai, zo zonder afspraken. We proberen er het beste van te maken!

    ReplyDelete
  4. I'm not surprised you found it hard to express the situation with COVID-19. I can't relate at all, and have only just finished my first piece of art since early March -- a piece for the SAQA benefit auction this year. It's now in the mail. I hope you remain well and safe, and have a bit more freedom of movement soon.

    ReplyDelete
  5. De coronastorm zal wereldwijd nog wel ons dagelijks leven beheersen. Hier lijkt het de goede! kant op te gaan, jammer dat er zoveel ongeduld is bij de mensen, nu al weer files bij winkels en stranden.
    Maar een mooie zoektocht en het resultaat van deze tulp zal heel lang in de herinnering aan een nare tijd zijn.

    ReplyDelete