My Blog List

Friday, November 13, 2020

LAURA KEMSHALL: DESIGN MATTERS: SCHETSBOEK CHALLENGE

Nu het er, ondanks het goeie nieuws van een ophanden zijnde vaccin, toch naar uitziet 
dat ik de komende tijd nog veel in mijn atelier zal doorbrengen, besloot ik dat het tijd werd voor eens even iets nieuws.
De schetsboek challenge van Laura Kemshall van Design Matters kwam dus als geroepen.
Tien jaar geleden heb ik bij hun de 2 jarige opleiding: "Creative quiltmaking" met veel plezier gedaan en toen al veel in een schetsboek gewerkt.
Sindsdien bestel ik mijn schetsboeken nog steeds bij hun in Engeland en er lag gelukkig nog een bijna leeg boekje klaar.
Dus op naar de eerste les met video.


Het begint met gedeeltelijk uitscheuren van pagina's....



.......die vervangen worden met restanten bewerkt papier, waar ik gelukkig nog behoorlijk wat van heb liggen. Foto's kunnen ook gebruikt worden, zolang het papier maar enigszins stevig is.



Na het plakken kan het evt.nog worden vastgezet met de naaimachine, met een rechte of zigzagsteek.


Ik heb al heel snel aardig wat bladzijden vervangen.
Hierboven een kleine greep.



In de tweede les gaat het over het op diverse manieren aanbrengen van 
verf, om zo de pagina's enigszins op te vullen of evt.  een tweede laag aan te brengen.
Het is heerlijk om zo, zonder vooropgezet plan, lekker met verf te kunnen spelen en ik geniet er met volle teugen van.



Het schetsboek begint aardig gevuld te raken.



Even een voorbeeldje.
 Eerste fase: een stukje bewerkt papier ingebracht.



Nu met een oud stukje creditcard "marks" maken die aansluiten bij het nieuw ingebrachte papier.



Uiteindelijk groeit het uit tot dit, waarbij in het linker middengedeelte nog een mogelijkheid is om evt. tekst of i.d. aan te brengen.




Dan zijn we al toe aan de derde video les.
Nu gaat het om werken met sjablonen....



... of rubbings.


Hier ga ik nog wel even mee door.
Volgende week komt pas weer een nieuwe video.
Zo kom ik de komende 3 weken wel plezierig door.



Toen ik afgelopen zondag de aankondiging op FB had geplaatst voor de nieuwe workshop bleken er binnen no-time  9 aanmeldingen binnen te zijn.
Ik had dit niet verwacht aangezien er diverse mesen, die normaal deelnemen, of van het eiland of in quarantaine zijn en dacht dus dat ik het met één schildpad sjabloon wel zou redden.
Goede raad was duur, maar inmiddels heb ik met behulp van "freezer" papier en heel veel geduld twee nieuwe sjablonen gesneden.
Na zondag kunnen jullie het verslag hier lezen.

 


2 comments:

  1. mooie boeken om nog eens in te bladeren.

    ReplyDelete
  2. Heerlijk toch zo'n schetsboek! Ík haal er ook best af en toe ideetjes uit. En wat een klus een sjabloon maken! Veel succes ermee vandaag!

    ReplyDelete