My Blog List

Sunday, December 20, 2020

CURAÇAO: SAQA- Challenge STAD

Voor de maandelijkse Saqa challenge was het november thema : Stad 

November is al even voorbij, maar we mogen het ten allen tijde toevoegen op de Facebook pagina en ik was er nog niet eerder aan toegekomen.



Enkele jaren geleden had ik op Curaçao al eens diverse foto's gemaakt van een kleurrijk straatje.
Dit is na een regenbui en de kleuren van de huizen weerspiegelen in de waterplassen op het asfalt.
Ik weet niet zeker of het in de hoofdstad Willemstad is, maar ik was al een tijd lang van plan er iets mee te doen, dus vond dit een mooie aanleiding.




Foto geprint en m.b.v. ruitjes overgetekend op de juiste afmeting: 30 x 30 cm.


De belangrijkste lijnen zijn met een viltstift geaccentueerd...



... en nu kan het worden overgetekend op zijde.



Zodra het is vastgezet op een spanraampje smeer ik de zijde eerst in met een "anti-fusant" zodat de verf straks niet alle kanten opgaat.



Nu kan ik met zijdeverf aan de slag.



De huizen zijn van kleur voorzien...


... met een bijna strak blauwe lucht erboven.




Trottoir en de weerspiegeling in het water.



Tenslotte alle ramen ingevuld met een zwarte gel-pen en daaroverheen wat goudverf voor de spiegeling.
Het perspectief van de ramen blijft een probleem.



De "anti-fusant" is er, na het hele werk eerst goed gestreken te hebben om de verf te fixeren, uitgewassen
in koud water.  


Tenslotte alle lijnen doorgestikt en de lucht gequilt.
Het perspectief van sommige ramen nog wat proberen bij te werken met een witte Posca stift.


Ik wilde er nog twee silhouetten op maken en aangezien dit een veel gefotografeerd straatje is leek de fotograaf met zijn vriendin wel toepasselijk.
Een goed oplettende kijker zal het bovendien opvallen dat ze precies de twee witte druppels bedekken.



Nog wat groen gras er machinaal opgeborduurd en de straat gequilt.

Nu kan het op de Facebook pagina geplaatst worden en kan ik aan de laatste opdracht van het jaar: "MONOCHROOM" beginnen.

2 comments:

  1. Prachtig toch die kleurige huizen. En zo mooi weergeven in stof ,een lust voor het oog!

    ReplyDelete
  2. Die kleuren met name...daar hou ik ook zo van....heel mooi ook uitgelegd.

    ReplyDelete