My Blog List

Friday, April 21, 2017

KINDERVAKANTIEWERK

 In het kader van het kindervakantiewerk kreeg ik het verzoek van "teacher' Elca of ze met een groepje kinderen bij me op bezoek mocht komen om kennis te maken met art-quilten.


Het was een enthousiaste groep die erg geïnteresseerd was en veel vragen stelde.


Eerst heb ik een inleiding gegeven over quilten in het algemeen en hoe het ontstaan is.
Daarna laten zien hoe ik aan mijn stoffen kwam o.a. door het zelf te verven.
's Morgens had ik al een glazen pot met wat lappen en ijsblokjes neergezet en ze vonden het prachtig om te zien hoe de verf in de stof trok.
Ook het gewone verven, roesten en tyvek kwamen aan bod.
Vervolgens mochten ze al mijn kleine 15x15 quiltjes bekijken en bevoelen om daarna nog voorbeelden van verschillende manieren van  free motion quilten te bekijken.



Ook voor de schetsboeken was er veel aandacht.






Daarna gingen we naar mijn kleine galerie voor het wat grotere werk.
Daar mochten ze alleen met hun ogen kijken en het was een lust om te zien hoe aandachtig en gedisciplineerd ze dat deden.
Hopelijk is er een klein zaadje geplant voor een toekomstige quilter of quiltster.
Het was wel even lachen toen een van hun om mijn leeftijd vroeg.
Toen ik die noemde kwam er een luidkeels gezamenlijk OOOOOO uit en werden leeftijden van veel jongere opa's en oma's genoemd. 
Ik denk dat ze vonden dat ik zo langzamerhand in het antiquariaat thuis hoorde.
Het was een dankbaar publiek en ook ik heb er van genoten. 


De avond tevoren had ik op de tafel nog 4 lappen onder elkaar gelegd, natgemaakt en geverfd.


Dit was wat ze in eerste instantie te zien kregen..


.. en het was een verrassing toen ze de lappen van elkaar mochten trekken en er steeds een lichtere lap te voorschijn kwam.




Na hun vertrek konden in de loop van de middag de "ijs" lappen ook worden gespoeld en
was dit het resultaat.
Ik heb scarlet, bougainville en robin's egg blue verfpoeder gebruikt, maar zie niet veel verschil in kleur.



Aangezien ik bijna geen witte stof meer heb, bracht een oud laken de oplossing.
Hiervan heb ik een driehoek gevouwen en onderin gestopt.
Deze lakenstof nam de verf weer op een andere manier op.
Misschien de volgende keer wat scherpere vouwen maken.


Ook lag er nog een restje wat dikkere witte stof, waarvan ik dacht dat het katoen was.
Aangezien hij amper verf opnam neem ik aan dat er een behoorlijk percentage synthetische vezel inzat.
Och wie weet komen er wel weer stukjes van te pas t.z.t.


4 comments:

  1. Een heel bijzondere dag heb je de kinderen bezorgd, en wat fijn, dat ze zo geïnteresseerd waren! Het is natuurlijk een unieke ervaring voor ze. Zeker met jou uitleg en voorbeelden!

    ReplyDelete
  2. Wat heerlijk om die kindersnoetjes gretig te zien kijken naar je mooie werk! Wat een goed idee om een gevouwen lap onderin de lekbak te leggen. Ik vind dat het resultaat er zeker wezen mag. En wat je leeftijd betreft: Ook als je dertig bent vinden kinderen je oud. En voor je bloglezers geldt dat je een grote inspiratiebron bent, ongeacht je leeftijd!! Misschien wel juist DANKZIJ je leeftijd met al je ervaring!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel Gusta voor je lieve commentaar. Het is fijn te weten dat mijn blog met veel plezier wordt gelezen.

      Delete
  3. Wat een inspirerende dag en wat leuk om te doen. Je hebt er best ook veel energie in gestopt om er een leuke les van te maken en dat geeft ook weer energie. Hulde Els

    ReplyDelete