My Blog List

Wednesday, May 27, 2020

UFO: workshop MARINA LANDI

 Vorig jaar was ik in de gelukkige gelegenheid om in Mexico een
 workshop van Marina Landi, uit Brazilië te volgen. Zij was één van de winnaressen
van het Houston Quilt festival.
Op 24 februari heb ik toen al een blogje gewijd aan deze workshop.


Er was van tevoren gezegd dat het niet mogelijk zou zijn om het werkstuk in een  
dag af te krijgen. Verder dan dit, was ik dan ook niet gekomen en het bleef thuis ergens 
onder op een stapel liggen.
Nu we, over een kleine twee weken, toch niet, onze geplande jaarlijkse reis, naar Nederland kunnen maken is er plotseling veel meer tijd.
Dus kwam deze UFO (unfinished object) weer eens boven tafel.
Het is een precisiewerk en een mooie studie in kleurwaarden, maar bovenal een oefening in geduld.
De stofjes waren door Marina voor ons voorbedrukt in verschillende kleuren en waarden.
Op het verstrekte patroon stonden deze kleurwaarden in elk stukje met een letter aangegeven.



Langzaam maar zeker komt er al wat meer tekening in het geheel....



...... en uiteindelijk is er alleen het oog nog maar over.



Het patroon ligt onder een stuk tule en alle stukjes zijn overgetrokken op Steam&Seam  (soort vliesofix),
vervolgens uit de juiste kleur geknipt en op de tule geplakt.
Alleen al het oog bestaat uit zo'n kleine 30 stukjes.




Met heel veel geduld ben ik eindelijk tot dit resultaat gekomen en kan de tule er rondom worden afgeknipt.



Vervolgens op witte satijn gestreken en met zwarte tule eroverheen op een
sandwich van tussenvulling en achterkant gequilt.



\

Tenslotte met stukjes velcro op een canvas geplakt.


Ik had ook al enkele weken een patroontje liggen voor een mondkapje met drie lagen.
Hoewel ze hier niet gedragen worden, wilde ik voor de zekerheid het patroon even uitproberen.
Ik had nog wat vrolijke lapjes die ik voor dit proefje gebruikte.
Uiteindelijk bleek het meest gekleurde lapje, dat bedoeld was voor de binnenkant, aan de buitenkant terecht te zijn gekomen,


Ik denk toch maar niet dat, mocht het nodig zijn, ik zo de straat op ga.
Ik weet nu in elk geval wel hoe het anders moet.



Intussen lijkt onze woonkamer wel een vogelkooi geworden.
Twee "finches" (vink) hebben boven op een kast, achter een beeld, een nestje gebouwd.
Dagenlang vlogen ze af en aan met takjes en takken.



Uiteindelijk zijn er 3 eitjes gelegd en blijft moeder vink 's nachts keurig op haar nestje zitten.
Zodra ik echter 's ochtend wakker ben en de deur open doe is ze vertrokken.
De hele dag vliegt ze op en neer. Wij denken dat ze ADHD heeft!
Ben erg benieuwd of er kleine vinkjes tevoorschijn komen


2 comments: