My Blog List

Friday, November 13, 2015

ZIERIKZEE

Afgelopen woensdag was ik uitgenodigd om een lezing te komen houden over de Kuna-indianen en hun mola's voor de regiodag in Zierikzee.
Om er zeker van te zijn dat de NS geen roet in het eten zou gooien was ik dinsdag al richting Zeeland vertrokken, waar ik enthousiast werd ontvangen door de regio-vertegenwoordigster Rieke Ton en later ook haar medebestuurslid Els.
Ze hadden een hoop voorbereiding in deze dag gestoken.


Na de koffie was er een "show and tell" waar allerlei prachtige werkstukken werden getoond.




Het een nog mooier dan het andere.




Daarna gingen de dames aan het werk om met het, door het bestuur, verstrekte patroon en de daarbij behorende stof zelf een kleine mola te maken. Er werd ook een linnen tasje bijgeleverd waar de mola op bevestigd kon worden.



Na een heerlijke lunch mocht ik de dames anderhalf uur met plaatjes en verhalen vermaken.
Het was een zeer aandachtig luisterend publiek en uit de volop gestelde vragen bleek een duidelijke interesse in het onderwerp.


Ik had wat originele blouses ter verduidelijking meegebracht.
Ook de voorbeeldtasjes voor de te maken mola's waren opgespeld en de trouwe bloglezer herkent waarschijnlijk mijn mola-schellekoorden.



Even een paar plaatjes ter illustratie.

Kuna dame die werkt aan haar mola.



Twee teenagers in hun mola-schooluniform.



Een mooie onderwatermola ...

.. en een politieke mola.



Dinsdagmiddag had ik nog even tijd om een kleine wandeling door het prachtige stadje Zierikzee te maken.


Een kleine impressie van de schitterende oude gebouwen.










Het was een hele mooie ervaring om in een prachtige omgeving
kennis te maken met zoveel vriendelijke bewoners van Zeeland.

Nu wordt het toch echt tijd om weer richting Saba, naar Gied en mijn mooie werkplek te vertrekken, terugkijkend op een zeer inspirerende tijd in Nederland.

Iedereen die daar aan heeft bijgedragen enorm bedankt en het was erg leuk om regelmatig lezers van mijn blog tegen te komen.








7 comments:

  1. Wat heb je de mensen in zeeland verwend met je mola,s en prachtige verhalen.
    Goede veilige reis terug naar SABA.We zien elkaar in de zomer van 2016 weer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankjewel Ellen en tot volgend jaar. Fijn dat ik je toch nog even gezien heb in Maastricht.

      Delete
  2. Wat leuk dat iedereen zo enthousiast was Els!
    Wat een mooie blouses had je meegenomen... zucht...
    Die meisjes met die zwart-witte mola's, echt prachtig is dat.
    Hou eigenlijk niet van zwart-wit, maar zo is het toch erg mooi en ook zeer modern. Zou dat geen leuke nieuwe mode voor hier kunnen zijn :-)

    ReplyDelete
  3. Fijn toch , dat iedereen zo geïnteresseerd was.
    een succes! Nu weer naar huis, na een zeer productieve tijd in Nederland .
    Goede reis!

    ReplyDelete
  4. Glad it was a success after all your hard work. I am guessing that you are almost home...no more cold hands. Hugs

    ReplyDelete
  5. Fijn om te lezen dat je weer een mooie tijd in Nederland hebt gehad.

    ReplyDelete
  6. En dus een tas vol met positieve energie mee terug naar Saba.
    Geweldig Els dat je het zo fijn hebt gehad in Nederland en natuurlijk was Zeeland de slagroom op het toetje, hoewel met het MECC was ook helemaal niks mis mee.

    ReplyDelete