My Blog List

Saturday, February 23, 2019

MEXICO 2: WORKSHOP: DEUR.

Op de eerste dag van de expositie mocht ik ook mijn "Deur" workshop geven.
Om half 10 waren de eerste deelnemers al binnen.
Tot mijn grote verrassing waren er zelfs twee dames helemaal uit Costa Rica en een deelnemer uit Colombia gekomen.
Het quilten in Mexico staat nog in de kinderschoenen en het is ongelooflijk hoeveel tijd en energie Eduardo, Lourdes en hun team erin steken om het te promoten.
Aangezien mijn beheersing van de Spaanse taal niet iets is om over naar huis te schrijven kreeg ik Eduardo Jr. als vertaler. Verder werkte het ook prima met handen en voeten.



Ik wilde diverse oppervlakte technieken aan de orde laten komen.
Als eerste werd er een stuk vliesofix geverfd dat later op stof werd gestreken.


Daarna werd ook een stuk lutrador geverfd voor de bovenste laag van de te maken deur en tyvek voor de stenen boog boven de deur.
Met behulp van een föhn kregen we alles snel droog.



Na een poosje drogen  werd de vliesofix op stof gestreken en mocht het beschermpapier eraf.
Natuurlijk erg spannend wat er tevoorschijn komt.


Maar dit is een mooie achtergrond....


... en ook Paulette is erg blij met die van haar.


Intussen is er al een sandwich gemaakt met zwart vilt, velours de panne, organza en de geverfde lutrador er boven op. Dit is met een houtnerf motief doorgestikt en nu mag er met de soldeerbout gebrand worden.


De tyvek is intussen ook geverfd en met strijkijzer en heatgun gekrompen. Nu kunnen de stenen  worden uitgeknipt.


Dan kan het echte naaiwerk beginnen.


Janome heeft de klas van naaimachines voorzien en een vertegenwoordiger van de firma is continu aanwezig om hulp te bieden en gewone voetjes voor free motion voetjes te wisselen.
Een geweldige service.


Af en toe wat aanwijzigingen.


De dames uit Costa Rica moesten wat eerder weg, maar waren erg blij met hun resultaten.


Ook de rest van de groep was erg trots toen we om kwart over 7 's avonds 
alles af konden ronden.

Ik merk steeds weer hoe enorm veel plezier ik nog steeds heb ik het lesgeven.
Wel jammer dat mijn tweede workshop: "Graffity wall" niet door kon gaan vanwege onvoldoende aanmeldingen. Kennelijk was die workshop toch iets te vooruitstrevend voor het meerendeel van de traditionele Mexicaanse quilters.
Het grote voordeel was echter dat ik daardoor in staat was om zelf de workshop van de Braziliaanse Marina Landi (Houston winnaar) te kunnen volgen.
Daarover meer in mijn blog van morgen.

2 comments:

  1. Wat een leuke workshop, met prachtige resultaten! Ik had er best bij willen zijn! De ondergronden van vlizofix zijn ook uitstekend gelukt.
    Jammer van de graffiti workshop, maar nu heb je zelf ook weer wat nieuws geleerd?

    ReplyDelete
  2. Allemaal hard gewerkt zeg ...!

    ReplyDelete