My Blog List

Monday, August 30, 2021

COUNTRY CHALLENGE: PANAMA: ARCHITECTURE FifteenbyFifteen

Pffff. Wat een opluchting. Na eindeloze problemen met dit blog heeft Mr. Google me eindelijk vandaag weer de mogelijkheid gegeven om iets te plaatsen.
Dit bericht stond al sinds half juli klaar om eind juli, tijdens ons verblijf in Nederland, geplaatst te worden, maar helaas wat ik ook probeerde de toegang tot mijn blog bleef gesloten.

Inmiddels zijn we, na 6 heerlijke weken in Frankrijk en Nederland, alweer terug op ons eiland.


Ditmaal was het thema voor de FifteenbyFifteen Country Challenge: Architectuur.
Die keuze is voor mij niet moeilijk aangezien de enige architectuur op de San Blas eilanden, hutten van bamboe en palmbladeren zijn.


Een gedroogd palmblad is snel gevonden in de tuin.
Omdat ik er niet zeker van ben of het insecten zal aantrekken smeer ik alle bladeren voor de zekerheid in met gel medium.



Zoals bij alle voorgaande werken in deze serie komt er ook weer een deel van een originele mola aan te pas.
Dit abstracte paneel is van een voorkant van een door een Indianenvrouw gedragen blouse.



Voor de achtergrond neem ik een zelfgeverfde avondlucht, waarop ik een deel van het eiland vastzet.



Eerst maar eens uitproberen met wat papieren hutten.



In mijn voorraad vind ik stof met een houtnerf, maar ben er nog niet tevreden over.
Even verder zoeken.




Een hele poos geleden heb ik, n..a.v. van één  van mijn eerste foto's die ik indertijd genomen heb, dit schilderij gemaakt.....



... en denk erover om één van de vrouwtjes daarvan nu te gebruiken.



Plotseling komt er iemand met een pakje waar een groot stuk raffia omheen zit.
Dat is de oplossing voor de bamboe-palen waar de hut mee is opgebouwd.




Ik naai de raffia met een zigzag steek met doorzichtig nijlon garen (monofilament) over de eerder aangebrachte lapjes met houtstructuur.



De basis staat.



Nu het dak van palmbladeren nog.
Deze bladeren bevestig ik op dezelfde manier als het raffia.




Een fotokopie van het vrouwtje heb ik inmiddels uitgeknipt zodat ik kan schuiven om de juiste plek te vinden.



Overgetrokken op de lichtbak en met de naaimachine over de contouren genaaid.



Het is altijd een heel gepeuter om het papier er weer vanaf te krijgen.



Lichaamsdelen en boomstronk worden ingekleurd met acryl verf stiften.




Uit een originele omslagdoek knip ik de hoofdbedekking die erop wordt geappliceerd.




Dit gebeurt ook met de rok. Later zal ik die vervangen omdat het motief niet goed uitkomt.
De blouse kleur ik in.



Het eiland bestaat geheel uit strandzand, dat ik 
aanbreng met pumice (puimsteen) gel.



Hieroverheen een laagje gel medium en dan mag alles een nachtje drogen.
Naast de hut heb ik een paar stenen aangebracht en nog een gouden zon geschilderd.



Het vrouwtje is inmiddels klaar en alles kan worden gequilt.
Ze heeft zelfs een emmertje met stofjes naast haar staan.



De lucht is machinaal gequilt met doorzichtig (monofilament) nylon garen.
Mijn naaimachine weigert echter over de zandbodem te gaan, dus quilt ik deze met kleine steekjes met de hand.



Het uiteindelijke resultaat.
Afm.  15" x 15"
38 x38 cm

 

3 comments:

  1. Een prachtig werk! Wat mooi de vormgeving en de figuur ervoor. Veel verschillende technieken heb je toegepast, met succes...
    Het gebruik van de molastrook maakt het helemaal af!
    Wat goed gaat met het figuur instikken: Op de linkerkant ,eerst de basis lijnen en daarna op de goede kant de rest. Wat ook goed gaat, Ik gebruik meestal carbon voor het optekenen op de goede kant.

    ReplyDelete
  2. Heerlijk om te lezen Els hoe het quiltje tot stand komt.

    ReplyDelete
  3. Prachtig,..en weer leuk om je blogs te lezen ,..liefs Linda 🌞

    ReplyDelete