My Blog List

Saturday, October 2, 2021

COUNTRY CHALLENGE: PANAMA : LITERATUUR

Het thema voor de FifteenbyFifteen challenge was dit keer: Literatuur.
Dat was voor mij een bijna onmogelijke opgave aangezien de Kuna literatuur over het algemeen alleen mondeling bestaat.
Het is echter een zeer belangrijk onderdeel van het Kuna leven en houdt de vele verschillende manieren in, die beoefend worden in de centrale gemeenschapshut op elk eiland,  zoals het zingen van de rituele begroetingen, mythen, legenden en de geschiedenis van de Kuna's.

Kuna genezers en shamans hebben, tenminste sinds het begin van de vorige eeuw, ook afbeeldingen geproduceerd. Deze afbeeldingen bestaan uit kleine tekeningen zoals o.a. eenvoudige mensfiguren, boten, vlaggen, bladeren en bloemen. Traditioneel werden ze getekend op planken van balsa hout.
Deze afbeeldingen worden gebruikt als een didactisch hulpmiddel.
De leerling van een shaman (of chief) brengt lange dagen door in de hut van zijn meester en het leerproces is gebaseerd op twee verschillende leervormen:
1. Opdreunen van een passage totdat die uit het hoofd is geleerd.
2. Leren op basis van de pictogrammen.
Deze afbeeldingen moet de leerling in zijn geheugen prenten en daarna leren om ze te kopiƫren.
De Kuna pictogrammen beschrijven niet alle mondelinge woorden. 

Bron: "The art of being Kuna"



Ik vond enkele voorbeelden van deze pictogrammen in bovenvermeld boek.

Omdat de Kuna's erg huiverig zijn om over hun mondeling overgedragen erfgoed te praten
is het erg moeilijk om inzicht te krijgen in hun vele legenden en gezangen. Dit probleem wordt nog eens versterkt door hun gebruik van metaforen.
                                    "Herta Puls"



De pictogrammen behorend bij: "The village of darkness" (Het donkere dorp).



"The village of transformations"  
Het dorp van de transformaties.
Hiervan heb ik de onderste regel in mijn quilt gebruikt.



Wolken en motregen.




Met behulp van een aantal van deze pictogrammen heb ik dit ontwerp getekend.



De lijnen wilde ik met een steeksteek borduren, maar heb daar later toch weer van afgezien....



... en ik besloot een monoprint te malen met goudverf.



Heel voorzichtig de zwarte lap op de goudgeverfde plaat perspex gelegd en 
enigszins ingespoten met lijm zodat de tekening vast bleef liggen.



Toen kon alles heel voorzichtig met ballpoint worden overgetrokken.



Helaas bleken de figuurtjes amper te voorschijn te komen.



Dan maar voorzichtig met wit krijt overtrekken.



Machinaal geborduurd met oranje geschakeerd garen.



Dat viel te weinig op, dus met een marker met rode acrylverf eroverheen.




Helaas dat werd te rood.....



.... ook bij de kleine figuurtjes.


Bij het monoprinten was ik vergeten dat de voorstelling in spiegelbeeld te voorschijn komt.
Dus moet de zin nu van rechts naar links worden gelezen.



Over het rood borduur ik nogmaals machinaal met oranje garen....



... maar ben nog steeds niet tevreden.



Uiteindelijk ga ik er voor een derde keer met geel garen overheen.




Met dit als resultaat.



De achterkant is eigenlijk duidelijker.



Aangezien ik bij alle voorafgaande quilts van dit thema een deel van een originele mola heb toegevoegd, begint er nu een zoektocht naar een mola die er enigszins bij past.
Deze had ik oorspronkelijk in gedachten maar keur ik na lang aarzelen toch af.


Na heel wat twijfelen en zoeken is het uiteindelijk toch deze rode mola geworden en heb ik een klein deel ook op de onderrand aangebracht.
Het was een hele opgave dit keer en hoewel ik niet echt tevreden ben, zal ik het hier toch maar bij laten.
De tijd gaat immers dringen.

2 comments:

  1. Wat een zoektocht bijzonder om je reis te zien

    ReplyDelete
  2. Wat een voorbereiding en onderzoek voor dit werk! Heel bijzonder zoals je het hebt vorm gegeven..

    ReplyDelete