My Blog List

Saturday, May 28, 2022

BIAT: Wedstrijdquilt: EXPLORING THE AMAZING WORLD OF MINERALS AND ROCKS.


Het thema voor de wedstrijd voor de Biennale d'Art Textile in Beaujolais, Frankrijk was:

" Ongebruikelijke of fantasierijke visie van de dieren-, planten- of mineralen-wereld."

Een mondvol en veel mogelijkheden.
Het heeft dan ook best even geduurd voordat ik wist wat ik ongeveer wilde doen.



Om meer inspiratie op te doen twee canvasjes beschilderd.
Dit zijn in elk geval de kleuren waar ik mee wil werken.
In mijn blog van 30 maart heb ik de eerste voorbereidingen al laten zien.


Tyvek en met puffpasta bewerkte lutrador vormen de rotsen op de voorgrond.
De groene delen zijn op verschillende manieren bewerkte velours de panne, o.a. met beschilderde vliesofix en opengewerkte synthetische stoffen.




Alles is nu vastgespeld en ik ga spelen met van zwart karton geknipte silhouetten.




Vervolgens worden alle stukjes voorzichtig vastgeplakt ...



en daarna met doorzichtig nijlongaren, machinaal, op de ondergrond genaaid.




Kwetsbare stukjes smeer ik vervolgens in met gel medium.




Hier is goed te zien hoe de opengewerkte synthetisch stof over de velours de panne is aangebracht.



Verder met de zoektocht voor het plaatsen van de silhouetten.
De man met de kijker bovenaan en twee mensen op het uitstekende stukje?




Of meer verdeeld over het vlak?




Moeder met kind ziet er te gevaarlijk uit.




Uiteindelijk valt mijn keuze toch hierop.




Het quilten kan beginnen.




Detail silhouetten.




Uiteindelijk resultaat.

"EXPLORING THE AMAZING WORLD OF MINERALS AND ROCKS."

80 x 80 cm.

Toen werd het, aangezien de post hier amper functioneert, nog een opgave om de quilt tijdig in Frankrijk te krijgen.
Vrienden waren zo lief om hem voor me mee te nemen naar Nederland met de belofte hem daar te posten.
Helaas arriveerden zij in Nederland op de dag waarop op Schiphol het bagagepersoneel staakte en heeft het ruim twee weken geduurd voordat de koffer met mijn quilt terecht was.
Daarna is hij alsnog opgestuurd.
Nu maar hopen dat er geen blijvende vouwen inzitten.


No comments:

Post a Comment