My Blog List

Saturday, August 3, 2024

GESCHIEDENIS VAN SABA # 4: SABA LACE . Thema "Boek": Fifteenbyfifteen groep

 Voor het vierde quiltje in de "Geschiedenis van Saba" serie heb ik als onderwerp het "Sabaanse kant" of zoals het hier genoemd wordt :"Saba Lace" genomen.

Dit kant is in 1830 door Gertrude Johnson op Saba geïntroduceerd.

Ze had dit geleerd op een kostschool in Caracas (Venezuela) die door Spaanse nonnen werd gerund. Dat is waarom het hier op het eiland nog steeds "Spanish work" wordt genoemd.

"Saba Lace" is waarschijnlijk de meest creatieve bezigheid die het leven van de Sabaanse vrouwen vorm heeft gegeven sinds het geïntroduceerd werd in de 19e eeuw. Het heeft het eiland bekend gemaakt en verzekerde Sabaanse families decennialang van broodnodige inkomsten. Ook tegenwoordig wordt het nog steeds beoefend door een aantal, helaas meestal al wat oudere, Sabaanse dames.

Toen ik in 1987 op Saba kwam was ik erg enthousiast om deze techniek te leren en alle verschillende patronen in een sampler te verwerken.

In mijn opleiding had ik een soortgelijke techniek geleerd als open naaiwerk.

Een oude Sabaanse dame leerde me de eerste zes verschillende patronen. Helaas kwam er van alles tussen en werd het terzijde gelegd en nooit verder afgemaakt.

Het leek me een goed idee om dit onafgemaakte werk nu voor deze quilt te gebruiken.

Dan ga ik op zoek naar oude foto's van dames aan het werk.





Dit oude plaatje wil ik gebruiken.



De dames worden overgetrokken op de lichtbak...



... en met acrylic verf ingekleurd.



 Het lapje wordt van vliesofix voorzien en de voorstelling uitgeknipt, zodat het later op de ondergrond kan worden gestreken.



Dan komt het houten huisje aan de beurt.
Ik spuit verschillende kleuren verf op een katoenen lap, vouw hem dubbel ...



.. en smeer alles uit met een kwast.



Dan kunnen de contouren van de planken erin genaaid worden.



De deuren worden afzonderlijk genaaid en geverfd.



Daarna op het huisje aangebracht....



... en de dames mogen er voor zitten.




Ik verzamel nog wat plaatjes van het kant, waarmee ik probeer wat te doen, maar kan het niet inpassen in het geheel.




De sampler wordt er aan genaaid en het is nu duidelijk te zien dat de twee laatste rijen
wel voorbereid, maar nooit meer afgemaakt zijn. Het is echter een mooi voorbeeld hoe het begin er uitziet.



Op de naaimachine borduur ik het woord Saba Lace op een soort lint.



Even uitvogelen waar het het best tot zijn recht komt.


 
Dan kan het worden opgenaaid en de achtergrond stof met de hand gequilt om
de textuur van een zandgrond te verbeelden.



Close-up van het Saba lace.



Tussen de randen heb ik met een kleine rijgsteek en heel dun garen het geheel op de achtergrond vastgezet.



Tenslotte is het zoeken naar een overgang tussen de sampler en de bruine stof.
Na lang zoeken en allerlei bandjes, die toch niet de juiste kleur blijken te hebben, besluit ik voor een decoratieve rand op de naaimachine.



Met dit als uiteindelijk resultaat.




.








































4 comments:

  1. Een bijzonder werk, meet de Saba lace. Ik ken dit borduurwerk ook als open borduurwerk , mooi verhaal er weer bij!

    ReplyDelete
  2. Mooie geschiedenisles !!! (leuk hoe je de houten hut maakte !)

    ReplyDelete
  3. Prachtig quiltje. Mooi om de geschiedenis van dit kant te lezen.

    ReplyDelete