My Blog List

Thursday, March 2, 2017

ELEUTHERODACTYLUS GRANDIS. Van idee tot prijs.

Het begon allemaal vorig jaar april tijdens de tentoonstelling in Beaujolais.
Er was een Mexicaanse delegatie met werk van de door hun, dat jaar, uitgeschreven wedstrijd.
Ik was er van onder de indruk en we raakten aan de praat, waarbij het verzoek kwam of ik, voor de wedstrijd dit jaar, ook niet een quilt wilde insturen.
Ik grapte dat de post op Saba zo onbetrouwbaar is dat ik er nooit van op aan zou kunnen of de quilt dan op de vastgestelde tijd zou aankomen en dat de enige mogelijkheid zou zijn om hem zelf te brengen.
Daar sprongen ze meteen op in en vroegen of ik dan ook niet een workshop zou willen geven. Dat werden er uiteindelijk twee maar daarover in een ander blog.

In september nogmaals contact gehad en men was nog steeds enthousiast.
Het thema voor de wedstrijd was inmiddels bekend:
"Inheemse flora en fauna van Mexico."
Bij zoeken op internet kwam ik een hele kleine boomkikker tegen, zoals we die hier ook kennen.
Dit was een bijzonder soort, de eleutherodactylus grandis, ook wel de "great peeping frog" genoemd, die alleen voorkomt in de lavavelden van de Xitle vulkaan in het zuidelijke gedeelte van het district Mexico-City.



Op de dinsdagochtenden op de Cove Bay was ik al eens bezig geweest met ons boomkikkertje op stof te schilderen.....


... en had ik bovendien een detail van een bananenblad geschilderd.
Dat was misschien wel te combineren.


Met PosteRazor op de computer een vergroting gemaakt en die uitgeprint op 20 A4tjes en die vervolgens aan elkaar geplakt.
De kikker gefotografeerd en ook uitvergroot.
Daarna het papieren ontwerp ingekleurd.



Zo zou de ondergrond er dan uit moeten gaan zien..


...en met de kikkers erin.


Toen werd het zaak om de kleur blauw te krijgen voor de ondergrond.
Ik heb heel wat lappen geverfd, die niet in aanmerking kwamen,
ook deze niet.



Uiteindelijk moest deze het maar gaan worden.


Dan wordt het zaak om alle, mogelijk, te gebruiken lappen bij elkaar te zoeken.


Steeds onderdelen van het ontwerp overgetrokken, daarna een mal gemaakt van karton en met een spuitbus stijfsel de naden eromheen gestreken, waarna de mal weer kon worden verwijderd.
Het is een hele klus, maar het begin is er.


Ik wilde er nog wat lichte cirkels in aanbrengen maar heb daar tenslotte toch van afgezien.


De eerste opzet is klaar.



De kikkers wilde ik van tyvek maken om het gevoel van huid goed weer te geven.
Dus tyvek geschilderd in verschillende kleuren bruin, oranje en goud en in allerlei stukjes geknipt.


De eerste kikkerkop...


met ogen van witte tyvek, maar dat is hem niet.


Een andere kleur ogen dan maar.
Maar ook daar ben ik niet tevreden mee.
Er zijn er daarna nog een behoorlijk aantal gemaakt,
maar allemaal afgekeurd.


Tenslotte vond ik op internet een plaatje van een kikkeroog dat me wel wat leek.
Het is het onderste oog.
Onderop roeststof, daarna een zwarte stof met puffpasta en ingesmeerd met gouden gilding pasta,
nog een stukje met ijsblokjes geverfde stof en tenslotte zwart geverfde tyvek.




Een zwarte geverfde rand achter de zwarte stof om nog wat meer accent te krijgen en tenslotte het witte pretlichtje en wat witte tule.


De kikkers zijn tenslotte vastgenaaid op ongebleekte katoen en de ogen vastgezet met zwarte tule.
Nu hebben ze tenminste bolle kikkerogen en kijken ze je aan.


Het wordt dan tijd voor de onderste bladeren.
Zwarte mistyfuse over een deel van het blad geeft wat meer tekening.


Het uitstekende blad waar de linker kikker opkomt zal nog vaak van vorm veranderen.


Ook hier wat mistyfuse overheen.


Nu kijken of hij erop past.



.. en een goed plekje voor de tweede kikker zoeken.


Ook de tweede kikker heeft zijn plaatsje gevonden,
maar ze moeten er weer af want nu wordt het tijd om te quilten.



Even een detail


Al een deel klaar.



Als alles is doorgequilt mogen de kikkers er tenslotte op.


Het is behoorlijk schrikken als dan blijkt dat de verplichte lengte van 1.20 meter net niet gehaald wordt. Ik kom een paar centimeters te kort.
De breedte van 70 cm klopt gelukkig wel.


Ik stencil de naam van de kikker in gouden letters op een stuk blauwe stof die eronder aan wordt gezet.



Nog steeds ben ik niet helemaal tevreden. Er moet nog wat contrast tussen blad en lucht.
Wat kleine stukjes zwart op de linker nerf van het blad brengen uitkomst.
Uiteindelijk zitten er 105 uren in deze quilt.


En daar hangt hij dan in Mexico City in het World Trade Center..



..en blijk ik de eerste prijs van $ 400 dollar te hebben gewonnen 
aangeboden door Apliquick for "the best appliqué work."
De vertegenwoordigster van deze firma wil natuurlijk ook even mee op de foto.



Bij thuiskomst op het vliegveld van Saba staan twee vriendinnen met ballonnen me op te wachten.


en heeft Gied  thuis voor een prachtig tropisch boeket gezorgd.

Het was een geweldige week en de verslagen van de bezochte musea en de workshops die ik heb gegeven ga ik de komende dagen hier plaatsen.


9 comments:

  1. Van harte gefeliciteerd met de eerste prijs Els!
    Je hebt er heel veel werk aan gehad en zoveel uitgeprobeerd, maar uiteindelijk is het prachtig geworden en veel groter dan het leek op de voorgaande
    foto's.
    Gelukkig hebben ze de quilt niet nagemeten en gemerkt dat je een paar centimeter te kort kwam :-)
    Nu lekker genieten van je prijs.
    Groetjes,
    Floor

    ReplyDelete
  2. Nogmaals gefeliciteerd met je 1ste prijs. En fijn om het hele werkproces te zien hier. Het is wel een echt megaproces geworden, maar heel erg de moeite waard . In één woord geweldig!
    Ik ben benieuwd naar je verdere berichten over je verblijf en workshops in Mexico?

    ReplyDelete
  3. Gefeliciteerd ! en leuk om het hele proces te zien ;-)

    ReplyDelete
  4. Ha Els, nogmaals van harte gefeliciteerd en wat leuk om het hele proces te kunnen zien. Wat een werk. Maar met een geweldig resultaat en een mooie prijs.
    Grappig idee, die stukjes karton en stijfsel. Lekker nagenieten maar en vooral ook even bijkomen denk in, na al je werk...

    ReplyDelete
  5. Ook namens mij van harte gefeliciteerd met deze heel erg verdiende eerste prijs!
    Wat is het bijzonder om te zien en te lezen hoeveel werk er gaat zitten in zo'n winnende quilt. Ik word er toch even stil van hoeveel doorzettingsvermogen er nodig is voor zoiets moois en hoe belangrijk het is dat je niet meteen tevreden bent met iets dat het eigenlijk niet is(zoals bijv. de ogen). Ook leuk om te zien waar de experimenten in het verleden op je blog voor dienden, zoals de blauwe lappen en de ogen.

    ReplyDelete
  6. Proficiat Els, een prachtig werk!

    ReplyDelete
  7. Ook van mij nogmaals proficiat. Terecht een eerste prijs. En hartelijk dank voor het delen. Ik steek er altijd weer heel veel van op.
    Hartelijke groeten,
    Jeanette de Vries

    ReplyDelete
  8. Prachtig verhaal over het vele werk aan het tot stand komen van je verdiende winnende quilt

    ReplyDelete
  9. O Els wat een prachtig verhaal over het maak proces van je prachtige quilt. Wij quilters hebben toch echt wel doorzettingsvermogen. Het is een prachtige quilt geworden en zo leuk de prijs en de thuiskomst.

    ReplyDelete