My Blog List

Saturday, February 3, 2024

GESCHIEDENIS VAN SABA # 1: Carib Indians. Thema BOEK: FifteenbyFifteen

Het thema voor dit jaar van de FifteenbyFifteen groep is : BOEK.
Ieder lid kiest een of meerdere boeken als inspiratie voor een quiltje.
Na lang aarzelen heb ik gekozen voor "De geschiedenis van Saba" van Dr. J. Hartog.
Ik wil beginnen bij de eerst bekende bewoners van ons eiland: de Carib Indianen.
Gezien het gebrek aan een permanente watervoorziening, is het een flucturerende bevolking geweest. 
Toen de eerste Nederlandse kolonisten (uit Zeeland) zich in 1640 op het eiland vestigden,waren er geen Indianen meer op het eiland.



In het boek "In search of the native population of Pre-colombian Saba "van Corinne L. Hofman vind ik aardewerk dat hier op het eiland is gevonden en dat verwijst naar de aanwezigheid van de Carib Indianen.
Het bovenstaande is gevonden op Kelbey's Ridge..

 

....en deze onderkant van een pot op Spring Bay.



Ook deze komt van Kelbey's Ridge.




Ik vind nog een restant Stonehedge stof dat prima bruikbaar is voor dit aardewerk.
De plaatjes overgetrokken op de lichtbak....
 


... en bewerkt met een zwarte Sharpie-pen.



Daarna plaatjes van de Carib Indianen gezocht op internet. 
Uiteindelijk lijken deze het meest geschikt.



Eerst met inktense potloden gekleurd, maar dat bevalt me niet...



.. dus toch "Golden" acryl verf gebruikt.



Nu komt de achtergrond aan de beurt.
De drie eilanden waar je vanuit Saba op kijkt en waar zich ook Carib Indianen hadden 
gevestigd: St. Eustatius, St. Kitts en Nevis.



Eens kijken hoe alles te combineren.
Ik ben nog niet tevreden over de onderliggende stof voor het aardewerk.




Mij eerst maar eens bezighouden met de kust waar de Indianen aan land kwamen,
Een behoorlijke opgave want Saba heeft geen stranden en er moeten behoorlijk wat stenen overwonnen worden om hier aan land te komen.
Verhit en gekrompen cellofaan voor de branding en doorzichtige synthetische glansstof over een blauw geverfd stukje stof.



Nu verder met de rotsen.
In de bak met resten geverfde en gekrompen tyvek is nog wel wat te vinden.
Dat moet echter worden bijgewerkt met de soldeerbout.



Het begint erop te lijken.



Een overlappende boom moet de aansluiting wat minder "hard" maken.
Borduurgaren in hele kleine stukjes geknipt en daar groene tule overheen.



Ook vlies gevonden dat ik over de ondergrond van het aardewerk leg.
De tule is inmiddels met free motion steken vastgezet.




Echte vogelveertjes op het hoofd...




... die zijn vastgezet met gel medium
De versierselen worden met gouden acrylverf getekend en daarna met goud metallic garen overheen genaaid.




De "kleding" is opgenaaid en een pijl en boog machinaal geborduurd.
De dame heeft nog een schaal in haar hand gekregen.



Er moest ook tekst op de quilt komen.
Dus borduur ik er machinaal : "Carib Indians on Saba" op.
Het klinkt simpeler dan het was, want ik heb tot driemaal toe alles uit moeten halen.



De uiteindelijke landingsplaats.




Het aardewerk is inmiddels ook opgenaaid.



 Eindresultaat.


5 comments: