My Blog List

Tuesday, February 13, 2024

VAN ALLES WAT

 Het is inmiddels alweer tijd om iets nieuws te verzinnen voor de Senioren groep van het Saba Life center.

Het blijft een uitdaging om iets simpels te verzinnen wat, met soms veel en soms wat minder hulp, tot een mooi resultaat leidt.


Op pinterest vind ik het idee om met een pipetje wattenschijfjes met verf te bedruipen.
Van een eerdere workshop heb ik nog een heleboel aangemaakte verf staan die nu goed van pas komt.



Bovendien heb ik een poos geleden een verzameling vlinder sjablonen bij Amazon op internet gekocht.



Dat moet te kombineren zijn.
Ik verf met blauwe ecolineverf een hele stapel katoen.
Als onderlaag knip ik stukken flanel, zodat het stempelen makkelijker gaat,



De stelen en blaadjes worden met een groene sharpie pen getekend.
De watttenschijfjes worden met plak vastgezet en als bloemhartje wordt er een knoopje opgeplakt.



Voor de liefhebber kunnen er ook 2 vlindertjes worden gestempeld.
Met een passepartout eromheen wordt het best een aardig resultaat.



In een boek van Cas Holmes heb ik gelezen dat zij haar quilts met een speciaal medium behandeld om het verbleken door UV straling enigszins tegen te gaan.
Aangezien deze bestelde quilt in Texas in een zonnige ruimte komt te hangen besluiten de opdrachtgevers dat ze graag willen dat ik hun quilt daar mee behandel.
Vooraf heb ik het uiteraard goed uitgeprobeerd op reststukken.
De quilt wordt er ietsje stijver door, maar het lijkt ook alsof de kleuren oplichten.
Het is acrylic medium, gloss medium van Liquitex en wordt aangelengd met 25% water.
Ik vond het best spannend, maar het droogt volkomen kleurloos op.


De opdrachtgevers zijn erg enthousiast.




Intussen moet er ook tijd worden besteed aan de gekleurde tulp.
Het quilten vordert gestaag, al is het wel heel veel draad en spoel wisselen en alle draad-eindjes afzonderlijk instoppen.


Ik hoop binnenkort het uiteindelijke resultaat te laten zien.
Maar eerst a.s. zondag alweer een Toast & Textiles workshop, waar op verzoek 
de Afrikaanse dames nog een keer het thema zijn.


1 comment:

  1. Wat een leuk idee met de wattenschijfjes. Ook goed om de quilt te te behandelen vooraf': ik had er al vaker van gehoord ! Maar zelf nog nooit toegepast..

    ReplyDelete