My Blog List

Saturday, August 13, 2011

GOUDSE PIJPEN

Bij ons bezoek aan Gouda enkele weken geleden hebben we ook de Goudse Waag bekeken, een prachtig authentiek historisch pand in het hartje van de stad.
Hierin bevind zich ook het Kaas- en Ambachtenmuseum.
Wat mij bijzonder trof waren de tafels met pijpen die in allerlei vormen te drogen lagen.
Het bleek dat vorig jaar de laatste professionele Goudse pijpenmaker met pensioen was gegaan, maar dat er nog regelmatig workshops worden gehouden, zodat de aloude techniek niet verloren zal gaan. Men was nu duidelijk creatief omgegaan met het concept.
In mijn blog over Gouda heb ik al een foto opgenomen, hierbij nog even een detail foto.



Mijn volgende opdracht voor de opleiding: werken met positieve en negatieve sjablonen met shiva paintsticks. Ik heb besloten om wat met de pijpvorm te gaan doen.
Een sjabloon was al gauw gemaakt. Hiervoor moest een verpakking worden gebruikt die enigszins glad was.



Daarna flink wat oliekrijt (paintstick) rondom het sjabloon aangebracht en met de vinger naar binnen gewreven, op al van tevoren geverfd papier. Zowel de uitgesneden vorm als het sjabloon gebruikt om positieve en negatieve vormen te krijgen.





Het was erg leuk om te doen en aangezien de paintsticks ook op stof gebruikt kunnen worden ga ik het misschien binnenkort eens op zelfgeverfde stof uitproberen.


No comments:

Post a Comment