My Blog List

Friday, March 27, 2015

ENTRANCE/ ENTREE/INGANG

Voor onze FifteenbyFifteen club was, zoals ik al eerder heb gemeld, het thema voor het einde van maart:
  Entrance/Opening.
Aangezien ik altijd erg onder de indruk ben van mooie zware kathedraal deuren wilde ik het liefst daar iets mee doen.
Ik had wat proefjes gemaakt met free motion quilting op verschillende sandwiches.
Diverse kleuren garen, verschillende kwaliteiten katoen en deze weer beschilderd met verschillende soorten stofverf, gilder's paste en pearlex poeder.


Uiteindelijk viel de keuze op deze lap die ik voor de deuren wilde gebruiken.



Maar eerst moest de stenen omlijsting worden doorgestikt en dat gaat makkelijker met wat versteviging erachter.



Ik had voor deze "houtnervenstof" gekozen omdat ik dacht dat dat een interessante opvulling tussen de stenen zou zijn.
Later zal blijken dat daar niets van terug te zien is.
Met een paletmesje gesso aangebracht tussen de gestikte lijnen van de stenen.




Daarna met stofverf over de gesso heen geschilderd om een steenstructuur te krijgen.



Er komen heel wat verschillende kleurtjes aan te pas.



Voor de schaduwwerking schilder ik de randen met zwarte acrylverf en wordt ook de ruimte tussen de stenen zwart gemaakt.



Voor de pilaren komt mijn eerder gemaakte "fabric paper" weer van pas.
Dat wordt ingesmeerd met lumiére metallic olijfgroene stofverf, gilder's paste en pearlex poeder om het een wat antieke uitstraling te geven.




De deuren worden er met een kleine zigzagsteek met monofilament garen machinaal ingenaaid.
Daarna wordt alles vastgezet op een roestlap.



Op zo'n zware deur moet uiteraard ook een stevige knop.
Na heel veel zoeken stuit ik plotseling op een laatje met deze ringetjes die van twee verschillende soorten goudverf worden voorzien.
De lichte kleur wint het tenslotte.


Het vordert gestaag.
Met de hand wordt er een drempel en een opstap opgenaaid.



Boven de deur wil ik graag een ronde boog met stukjes beeldhouwwerk aanbrengen.
Puffpasta biedt de oplossing.


Ook voor het beeldhouwwerk in het midden boven de deur.


Na bewerking met de heatgun en verschillende soorten goudverf en goudpasta ziet het er zo uit.
Die kunnen nu met de hand op de inmiddels aangebrachte boog worden genaaid.



De pilaren krijgen d.m.v. wat zwarte acrylverf een beetje schaduw mee.



En voor de schaduw in het stukje beeldhouwwerk komt een zwart inktens potlood prima van pas.
De kleur komt nog beter uit met een kwastje textielmedium erover heen.



De roeststof wordt doorgequilt en om wat oude scheuren in het stucwerk uit te beelden 
wordt het hier en daar ook aangezet met  zwart inktens potlood.




Toch mist er nog wat en ik besluit voor de deur een silhouet aan te brengen.
De zwarte stof wordt aangezet met een vleugje créme metallic paintstick




en met een machinale kleine festonsteek op de deur genaaid.




Dit is tenslotte het uiteindelijke resultaat.
Ik heb er met erg veel plezier aan gewerkt.


4 comments:

  1. Wat mooi Els! Prachtige bewerkingen, waar heel veel denk werk en proefjes maken aan is vooraf gegaan. Een echte opening ( entree)

    ReplyDelete
  2. wat een process en wat is het fantastisch geworden!

    ReplyDelete