My Blog List

Tuesday, December 11, 2018

ABSTRACT; SAN PEDRO

Mijn eindwerkstuk voor de "Inspired to Design" cursus van Elizabeth Barton is nog net voor de "deadline" klaargekomen.


Ze was er bijzonder tevreden over. 
Hieronder haar beoordeling, waar ik best wel een beetje trots op ben.

Els, that is so so beautiful!!! 
it’s perfect without being boring - not easy to achieve....would it be all right for the Dean to keep the picture to show when advertising the class??? 
You did a wonderful job with this...the colors, the shapes, the movement..all flow together wonderfully well. 



Ik heb er ook met veel plezier aan gewerkt.
Hieronder de totstandkoming.


Een heel klein detail van de schets van het kerkje in Chili die ik in het vorige blog heb laten zien.




Nog wat verder uitgewerkt....

........ en meer geprobeerd.


Tenslotte was de opdracht er een schets uit de vrije hand van te maken,
deze weer op doorzichtig papier over te trekken en enigszins verschoven op de oorspronkelijke tekening te leggen.



Uiteindelijk moest daar een detail ontwerp uit komen.
Hier valt mijn keuze op.


Even met zwarte en witte verf zoeken naar de kleurwaarden....


.....en vervolgens met het programma PosteRazor op de computer vergroten.
Als alle A4-tjes aan elkaar zijn geplakt kan het ontwerp gebruikt worden.
Ik vind nog een lap hele oude vlieseline die voorlopig als versteviging en ondergrond kan dienen  en ook daar teken ik het patroon op.


Stukje voor stukje worden de patroontjes uitgeknipt uit dun karton ...


....en dan is het zoeken naar de juiste stofjes.
De naadjes worden met stijfsel bespoten en om het kartonnetje gestreken.


Soms is er twijfel....



.... en even zoeken naar de beste kleurcombinatie.



Ook deze is het niet.



Dit wordt de uiteindelijke keuze.
Het werk begint nu duidelijk vorm te krijgen.



Eerst alles nog even op de ondergrond vastrijgen, want de oude vlieseline plakt maar matig.


Als alles met een kleine zigzag met doorzichtig nijlongaren is vastgenaaid
is het nog een hele klus om de vlieseline weer te verwijderen.
Dan mag de tussenlaag en de achterkant eronder....


.... en tenslotte mijn favoriete werkje: het free motion quilten.

Het uiteindelijke resultaat heb ik bovenaan het blog al laten zien.
Ik heb veel van deze cursus geleerd en heb nog een heleboel schetsen die t.z.t. mischien nog wel eens gebruikt gaan worden voor nieuw werk.
Nu moeten er toch echt eerst diverse maten landschappen voor de galerie gemaakt worden want het hoogseizoen begint hier weer.

4 comments:

  1. geweldig ook dat je dat alles met de camera hebt vastgelegd. Prachtig werk !

    ReplyDelete
  2. Mooi proces Els, met een geweldig eindresultaat! Lijkt me een hele uitdaging om zoiets te maken....

    ReplyDelete
  3. Prachtig werk en een goed proces. Je ziet er meteen meteen de Spaanse gebouwen en kerkje in. Heel knap dit resultaat!

    ReplyDelete
  4. Mooi geabstraheerd werk, mooie kleuren!

    ReplyDelete