My Blog List

Wednesday, July 31, 2019

FITEENBYFIFTEEN THEMA : FLIGHT. IN VLIEGENDE VAART

Al voor we naar Nederland vertrokken heb ik mijn bijdrage voor het eind juli thema Flight voor onze FifteenbyFifteen groep gemaakt.
Alle inzendingen zijn nu te zien op https://fifteenquilts.com/

Een poosje geleden had ik me, op een workshop van Heleen Cornet, beziggehouden met het schilderen van een grote golf op aluminium.



Deze wilde ik graag op zijde uitwerken voor het juli thema : FLIGHT van de FifteenbyFifteen groep.
De enorme kracht van de golven, met daarin een surfer in vliegende vaart.



Een fotocopie van mijn golf in een vierkant gevouwen en in 12 vakjes verdeeld, zodat het makkelijker was om het patroon uit te vergroten.


Daarna met een resist de lijnen overgetrokken, zodat de verf straks niet in elkaar overloopt.


Eerst een proeflapje gemaakt op een kleiner spanraam.....


met dit als resultaat.



Op de machine  het machinaal borduren van de golven uitgeprobeerd in een borduurring.


Dat werkte helaas niet naar mijn zin.
Met een 100% wollen tussenvulling, zonder borduurring, lukt het beter.


Dan mag het grote patroon worden overgetrokken op de 12 mm zijden satijn.


De resist lijnen zijn weer getrokken.....





... en het lijkt wel op mijn geschilderde voorbeeld.



Even goed drogen in de tuin.....


De verf  stevig instrijken, de resist uitwassen en dan kan de "threadpainting"
beginnen.



Het schuim van de golf is nog een karwei op zich.



Nu is het zoeken naar een plaatsje en een kleur voor de surfer.


Maar eerst de lucht, het zand ....


en het schuim van de branding quilten.


Het blijft zoeken naar de juiste kleur voor de surfer..


ook deze valt te veel weg.


Na 10 pogingen kies ik toch voor een gele surfer....






... met dit als uiteindelijk resultaat.

                           

5 comments:

  1. Absolutely amazing, Els!! Wow!

    ReplyDelete
  2. Wat mooi is het geworden Els, echt schitterend!

    ReplyDelete
  3. Heel fraai zo,de golf! Misschien nog een tip: Met puffpasta op de kopse kant van een potlood bereik je ook heel goed het schuim van de golf .

    ReplyDelete