My Blog List

Monday, July 1, 2019

ZWOLLE, SPANJE, HARDERWIJK

Inmiddels zijn er al weer enkele weken, van onze tijd in Nederland, verstreken.
Er komt hier niet echt iets uit mijn handen, maar het is tijd voor familie-,vrienden-, museumbezoek, inspiratie etc. 
Na het Textielfestival de Weerribben stond een bezoekje aan museum de Fundatie in Zwolle op het programma.


Ik ben een groot bewonderaar van het werk van Mirjam Pet-Jacobs en was dan ook blij verrast om op de  Europa Zomerexpo 2019 haar werk "Transgression 2" te zien hangen. 



Helaas ben ik de naam van de maker kwijt, maar ik werd zo vrolijk van de kleurtjes.


Martin van Ommeren: "JE SUIS L'EUROPE"
Opgerolde kranten uit Europa.



Gabi Rets: "Portable Or: What My Mothers Grandma Told Her About Wartime"



Jeanne van Bragt-Peijen: "Europa heel divers"
gemaakt van binddraad



Sebastiaan Straatsma: "Turmoil"


Daarna stond een bezoekje aan mijn zus in Spanje op het programma.



Een kleine Spaanse impressie.




Door een vriendin werden we attent gemaakt op een nieuw museum in Harderwijk van een nog levend kunstenaar: Marius van Dokkum.
Een museum waar je een (lach) spiegel voorgehouden wordt.





Hij vergelijkt mensen graag met peren en daar waren dan ook diverse schilderijen aan gewijd.
"Ik voel me rot"




"Gouden peren"


"Mummies"



Een ander genre.
"Meegaan met je tijd"



"Liefde vergaat niet"


"Liefde van één kant"



"Boer trouwt vrouw"



"Museumbezoekers"



Zelfs de kluisjes zijn voorzien van een van zijn schilderingen.



Op advies van de academie koos hij in eerste instantie de richting van illustrator en vormgever.
Hij heeft diverse "Opa Jan" kinderboeken geschreven en geïllustreerd.
Er is in het museum zelfs een afdeling voor de kleintjes met veel ingelijste originele illustraties en al zijn "Opa Jan" boeken ter inzage.



Tot slot een paar van zijn illustraties.


Al met al een tentoonstelling die zeker de moeite waard is en waar we van hebben genoten.



1 comment:

  1. Heel interessant de zomerexpo! we zijn er elk jaar nog heengegaan. maar dit jaar helaas niet meer.
    Zo is het toch een beetje genieten! Wat geinig die schilderijen met de peren! Iets om te onthouden?
    En weer terug van het familie bezoek in Spanje , jullie hebben de tijd hier zeer goed besteed!

    ReplyDelete