My Blog List

Thursday, October 8, 2020

VERVEN MET IJSBLOKJES en MEEL

       Toen ik voor mijn TUIN quiltje mijn met ijsblokjes geverfde lappen 
tevoorschijn haalde, gingen mijn vingers jeuken om daar weer eens mee aan de slag te gaan.
Zeker nu we de afgelopen tijd regelmatig wat stevige buien hebben gehad en onze watervoorraad  enigszins is aangevuld. Het uitspoelen van de lappen kost nl. veel water wat we in droge tijden absoluut niet kunnen missen.


Toen ik wat doosjes Procion poederverf tevoorschijn haalde bleek dat het meerendeel van de poeder was veranderd in een bijna vloeibare massa.
Dat zijn helaas de bijverschijnselen van het leven op een tropisch eiland met een regenwoud.
Toch maar proberen of het nog bruikbaar is.

        

Lappen witte katoen in grote glazen vazen gefrommeld en daarop wat van de poeder"smurrie", soda-ash en
ijsblokjes.


Zo ziet het er van boven gezien dan uit.



In deze vaas had ik wat minder ijsklontjes.



Dit is het resultaat uit de eerste vaas. Het is duidelijk te zien welke lap bovenop lag.



 Bij het strijken raak ik steeds enthousiaster.



Nog zo'n mooi stukje.



En ook met dit deel ben ik blij.



Helaas was bij deze vaas de verf niet helemaal naar beneden doorgetrokken,
waarschijnlijk toch vanwege de kleinere hoeveelheid ijsblokjes.
Zelfs na er nog wat water op gespoten te hebben gebeurde er niet veel meer.



Hier is duidelijk het verschil te zien.



Maar toch ook hier mooie stukken.



Nog maar eens wat verder experimenteren.
De lichte lap ingesmeerd met een meelpapje.



O.a. met een borstel wat relief aangebracht.



De volgende ochtend is het opgedroogd....



.... en ga ik er scheurtjes in knijpen.



Dan met een kwast met verf over de meel.



Na het inspecteren van de achterkant zie ik weinig resultaat.
Eens kijken of ik met een tandenborstel in die scheurtjes kom.
Ook dat levert niet op wat ik ervan verwacht.



Tenslotte de verf flink met water verdund.....
en ja toen lukte het.



Na het drogen eerst even stevig aan de achterkant gestreken om de verf watervast te maken.



Na een kwartiertje weken kan de meel er met een plamuurmes worden afgehaald.



Dit is het uiteindelijke resultaat, maar aangezien ik delen ervan voor stenen in mijn landschapsquilts wil gebruiken, ga ik nog even door.....


... en voorzie de lap van diverse kleuren aangelengde verf.



Met deze stukken kan ik t.z.t. wel wat.


Mooi craquelé...


... zelfs in de wat donkerder stukken.

Hier kan ik voorlopig aardig wat stenen uitknippen.
Maar wie weet komt het plotseling weer ergens anders van pas.
Het is altijd fijn om wat te kiezen te hebben.
Als ik mijn voorraad stof in ogenschouw neem heb ik daar voorlopig echter niet over te klagen.

2 comments:

  1. een bijzonder effect geeft het bloempapje. Mooie resultaten

    ReplyDelete
  2. Nou dat zijn wel heeeeel veel stappen voordat je een mooi lapje hebt ... maar het resultaat is er naar ;-)

    ReplyDelete