My Blog List

Monday, October 26, 2020

ECO VERVEN MET BLADEREN

 Een hele poos geleden heb ik me al eens, met weinig resultaat, gewaagd aan het verven met planten.
Mijn collega lesgeefster Anna van "The Studio" is er echter expert in en gaf weer een tweedaagse workshop.
Een mooie reden om het nog eens, met goeie begeleiding, te proberen.



Dit is maar een heel klein deel van alle plantenbladeren en bloemen die beschikbaar waren.



Afgelopen week had ik al twee grote lappen katoen en een zijden lap ingeleverd, die Anna vooraf gebeitst had in aluin.
Eerst alles uitgelegd en daarna voor de eerste lap alle bladeren en bloemen, één voor één, door een roestbadje gehaald.
De tweede lap werd bij het inrollen bedekt met lappen die door hetzelfde roestbadje werden gehaald.



Bij de zijden lap koos ik er weer voor om de bladeren elk apart door het roestbadje te halen.




Daarna ging er een afdek lap, door Anna dekentje genoemd, over de bladeren heen, werd de lap dubbelgevouwen en heel strak over een plastic buis gerold.
Tenslotte nog eens heel stevig met stroken katoen vastgezet.




Enkele dames hadden ook nog kaarten gemaakt, die met glas ertussen boven op de rollen in de ketel gingen.
Wij gingen naar huis, terwijl Anna alles nog twee uur liet koken en een nachtje afkoelen.



Dit troffen we aan toen we de volgende dag terugkwamen....




... maar eerst werd er een toast uitgebracht op het te verwachte eindresultaat.




Daar mocht een lekkere snack niet bij ontbreken.



Spannend, wat er tevoorschijn zal komen.



Nu nog openvouwen.




Met het eerste resultaat ben ik al blij.....




... evenals Elca met haar prachtige zijden sjaal.



Dan goed spoelen en ophangen......



.... zodat we het gezamenlijke resultaat kunnen bekijken.



Mijn resultaten nog even afzonderlijk.
Dit is de lap waar een roest"deken" overheen is gelegd...



en hiervan zijn de bladeren door het roestbadje gehaald....



... wat ook bij deze zijden lap is gebeurd.
Zijde geeft duidelijk een heel ander resultaat.



Even trots poseren met de eindproducten.....



.....en de andere dames nog  met hun kaarten.


Hieronder  wat details.



Geraniumbladeren



Castor blad 



De naam van dit bloempje is me helaas ontschoten.



Nog twee castorbladeren.....



... en als afsluiting eucalyptusbladeren.
Zij geven een hele mooie kleur.

Al met al een zeer leerzame en plezierige workshop.
Nu eens kijken hoe ik de lappen ga verwerken.

3 comments:

  1. Een heel goed resultaat ! Op deze manier doe ik het ook altijd. Ik was de lappen Dan nog in de wasmachine, om het hele zwarte weg te krijgen. Met zijde heb ik het nog niet geprobeerd . Ook een apart resultaat ! Dus dank voor je berichtje!

    ReplyDelete
  2. Prachtige ecoprints vooral de Castor bladeren en de eucalyptus. Ik moet even wachten op het voorjaar zodat de jonge bladeren veel kleur af geven.

    ReplyDelete
  3. Leuke experimenten en altijd zo fijn het op deze manier mee te mogen maken.....

    ReplyDelete