My Blog List

Thursday, October 1, 2020

M = MAN O' WAR JELLYFISH : FifteenbyFifteen

Zo langzamerhand rijgen de maanden zich aaneen en is er nog weinig zicht op het einde van de corona crisis.
Ik heb me er inmiddels al een poosje bij neergelegd dat er geen tripje naar Nederland meer inzit dit jaar en probeer maar zoveel mogelijk plezier te beleven aan het werken in mijn atelier.
Het einde van september naderde en dus moest er weer een vervolg komen op mijn onderwaterserie voor de FifteenbyFifteengroep.



De blauwe lap die ik eerder geverfd had vond ik toch wat te licht van kleur, dus nog maar een kwastje verf eroverheen.



Voor de letter M had ik dit keer de Man O' War jelly fish (een soort kwal) in het Nederlands het "Portugees oorlogschip" genaamd, gekozen.
Die zijn enigszins doorschijnend gekleurd.
Eerst maar eens een proefje gemaakt van een groene ondergrond, daaroverheen iriserende organdie en tenslotte lichtgroene en een soort rood/groene glanzende moiré organza.



Ook nog even een andere kleur geprobeerd, maar ik kies toch voor de groene.




Het is al lang geleden dat ik met de "couching" voet van mijn Bernina heb gewerkt, dus eerst maar eens wat gestoeid met verschillende draden.




Dan wordt het tijd om aan het koraal te gaan denken.
Op een met gesso ingesmeerd lapje een stukje bloem koraal geverfd.....




... en daarna een stukje ster koraal.




Een grote beker-spons mag dit keer niet ontbreken vind ik.




Om wat reliëf in het onderwaterlandschap te krijgen, knoop ik wat kralen in een stukje organza......




... en na het even een aantal minuten in water gekookt te hebben,  zijn de bubbels, na het verwijderen van de kralen, blijvend.




Ook nog wat kleine sponsjes gehaakt,




Voor de tentakels van de kwal verf ik wat droogtrommel geurdoekjes, die uiteraard eerst hun dienst in de droogtrommel hebben bewezen.



Dan gaat er lichtblauwe organza over de hele ondergrond om wat meer het water effect te benadrukken.




Aangevuld hier en daar met stroken opengewerkte glanzende synthetische stof.




Het kwallen-lichaam zit vast, maar de draad, die ik heb aangebracht als afscheiding, is te donker,
dan maar een kwastje met iriserende verf eroverheen.




De "droogtrommel-doekjes" tentakels zijn vastgezet met een bubbeltjes quilt motief en dan kunnen de draden eroverheen met de couching voet.




Het blijft steeds een heel gepuzzel om met stukjes geverfde tyvek en lutrador met en zonder puffpasta, het onderwater koraal landschap te verbeelden. Dit keer eveneens aangevuld met het geverfde koraal.



Nog meer tentakels met de couchingvoet......




.... en wat moerbei boombast geverfd voor waterplanten.
Dat is een terugkerend element in de hele serie.



De organza sponsjes met de hand opgenaaid....




.... evenals twee kleine gehaakte bekersponsjes.




Tenslotte het watergedeelte met een bubbeltjes motief gequilt en de naam: Man O'War jellyfish
 er machinaal op geborduurd. De letter M is uit tyvek geknipt.

Dan is dit uiteindelijk het resultaat.

De inzendingen van de hele groep zijn te zien op:

Over twee maanden is de letter A aan de beurt en dat zal dan het laatste onderwaterquiltje uit deze serie worden.
 

1 comment:

  1. Een super jellyfisch! En fijne uitleg erbij!
    Inderdaad jammer dat je niet naar Nerland kunt , maar het geeft ook weer veel werkplezier....

    ReplyDelete