My Blog List

Wednesday, February 2, 2022

ARTIST : JOAN MIRO 1

Voor de FifteenbyFifteen club is het thema dit jaar: "Werken in de stijl van een zelfgekozen artist."
Het heeft veel voeten in de aarde gehad voor ik eindelijk mijn keuze had gemaakt.
Van Corneille naar Gaugain, naar Klee en weer terug naar Corneille. 
Tot ik uiteindelijk toch besloot om voor Joan Miro (1893-1983) te kiezen.
Ik hou van zijn surrealistische werk en zijn kleurgebruik.



Op internet vond ik deze foto van hem.



Met zijn primaire kleurgebruik was hij een voorloper van De Stijl groep.




Op Pinterest verzamelde ik allerlei foto's van zijn werk en begon in mijn schetsboek 
 kleine symbolen te tekenen die hij vaak gebruikte.



Nog enkele.......







Met dichte ogen teken ik in 10 seconden een lijn op papier.




Waar ik vervolgens mee ga experimenteren.



Dit lijkt er al wat meer op...




... maar tenslotte kies ik toch voor deze uitvoering.




Met behulp van de ruitjes-methode vergroot ik het ontwerp....




... en trek alle lijnen met een zwarte marker over, 
zodat het goed zichtbaar zal zijn onder de witte katoen.




Dan is het uitproberen hoe ik de lijnen zal maken.
In eerste instantie dacht ik aan lint, maar probeer dan toch de cordonsteek op de naaimachine.
Met versteviging eronder of toch meteen met tussenvulling.
De laatste mogelijkheid geeft het beste resultaat.



Met vliesofix worden de eerste deeltjes vastgestreken.



Miro gebruikt niet alleen primaire kleuren, maar vaak ook wat groen.
De blauwe stof ligt al klaar voor de volgende stap.




Het vordert gestaag.




Nu kan er begonnen worden met de zwarte cordonlijnen.



Gelukt.



Tijdens het quilten gebruik ik wat van zijn symbolen.
Het oog komt regelmatig voor...



.... en ook de sterren.
Hij had zelfs het plafond van zijn slaapkamer beschilderd met sterren.



Dit is het uiteindelijke resultaat geworden. 


 

1 comment:

  1. Een geweldig leuk ontwerp รก la Miro .Ik vind het nog mooier dan een echte Miro!!!

    ReplyDelete