My Blog List

Thursday, July 21, 2022

VOORBEREIDING 80 JAAR en nog van alles

Het Joan Miro #4 quiltje is inmiddels klaar en kan ingestuurd worden.
Eind volgende week mag ik het dan hier laten zien.
Intussen met allerlei andere dingen aan de slag gegaan.


Ik heb nog heel veel procion verf staan die door onze hoge luchtvochtigheid bijna of helemaal vloeibaar is geworden. Het is dus niet meer te gebruiken als het om precieze afmetingen gaat.
Bovendien ben ik tot de ontdekking gekomen dat de met procion geverfde lappen hier ook veel sneller
verbleken dan wanneer ik acryl- of stofverf gebruik.
Ik had nog een aantal witte T-shirts liggen die enigszins geel waren geworden en waarvan ik eens wilde kijken of het met ijsblokjes verven van tricot hetzelfde mooie resultaat zou opleveren als het met katoen doet.
Vier T-shirts in glazen bakken gepropt, veel ijsblokjes erop en daarna soda-ash en procionverf.




De ijsklontjes beginnen al een beetje te smelten.



De volgende dag blijkt, na het uitspoelen, het blauw te overheersen.



Na drogen en strijken komen er toch meer kleuren tevoorschijn, maar het effect is minder dan bij katoen.



Aangezien ik mijn. 80e verjaardag in Nederland ga vieren, wil ik de feestgangers graag nog wat persoonlijks meegegeven. Ik zit dus na te denken over wat achtergrondlappen.
Misschien iets met zonneprint?
Katoen natgemaakt en ingespoten met setacolor verf.



Planten erop en in de zon gelegd, die helaas op dat moment achter een wolk verdween en die dag niet meer tevoorschijn kwam.



De volgende dag is er vaag wat te zien, maar er is ook iets mis gegaan met de verf.



Dus besluit ik de volgende lap met een foamkwast in te smeren.
Dat gaat duidelijk beter.



Dit keer is de zon me vriendelijker gestemd....



..... en ben ik blij met dit resultaat.
Of en hoe ik het ga gebruiken is nog niet duidelijk.



Intussen wat katoen met gesso ingesmeerd en daar mensfiguren op geschilderd.



Het wordt al een hele menigte....


... en ook nog in wat andere metallic kleuren.



Een eerste begin. Ik borduur er machinaal ook nog wat bloemetjes op.





Nog maar eentje.... en dan zie ik het wel zitten.
Ik heb nog een mooie geverfde zijden lap die tevoorschijn komt....



... waar ik o.a. gouden zonnen met foil opmaak.



Allerlei restjes tyvek en lutrador met puffpasta worden toegevoegd.
Het begin is er.



Bij het afscheidsfeest van Johan en Rhiannon werd eindelijk ook mijn 
landschapsquilt overhandigd.
Johan was er duidelijk blij mee.
Hopelijk krijgt hij een mooi plaatsje in hun huis in Nederland.



2 comments:

  1. Gezellig om je 80ste verjaardag in Nederland te vieren! Toch mooie resultaten met de zonneprint. En ook met de figuren erop. De allermooiste vind ik die met 5 figuren erop , prachtig die achtergrond! Is dat ook zijde? In elk geval mooi werk!
    Groeten Hannie

    ReplyDelete
  2. Els wat ben je toch veelzijdig.....en je uitleg is geweldig, ik geniet er telkens van.

    ReplyDelete