My Blog List

Thursday, February 2, 2023

NATUUR: GEOLOGISCHE ROTSFORMATIES. Fifteenbyfifteen 2023

 Het thema voor het komende jaar voor de Fifteenbyfifteen groep is Natuur, in al zijn verscheidenheid.

De bedoeling is om steeds een serie van twee te maken.

Ik koos voor de eerste twee het thema: "geologische rotsformaties" en ben enigszins geïnspireerd door het werk van Carol Nelson.



Ik ben begonnen met een grote lap stevige witte katoen, die ik op dezelfde manier bewerk als ik in mijn voorgaande blog heb beschreven.
Het vloeipapier, verbandgaas en kant dat met aangelengd plaksel is bewerkt wordt met rechte lijnen doorgestikt.



Daarna komt er een laagje structuur gel medium overheen ....




samen met een laagje gesso.




Dat kan dan een nachtje te drogen worden gehangen....




... en de volgende dag met "Golden" transparante acrylverf worden bewerkt.



Het uiteindelijke resultaat.....




.....waaruit de eerste rotsen worden geknipt en op zwart katoen vastgespeld.



Om ze goed op elkaar aan te laten sluiten teken ik ze steeds eerst op doorzichtig papier.


Het vordert gestaag.




Een wit lapje met wat silhouetten uit zwart papier geknipt.




Toch maar beter een blauwe lucht erachter.




Alle rotsen worden nu voorzichtig met wat plak vastgezet.....




... en daarna met doorzichtig nylon garen en een festonsteek machinaal vastgezet.




Om de verf te beschermen gaat er nog een laagje gelmedium over.




De silhouetten worden op stof geschilderd en met vliesofix op de ondergrond gestreken.



Met een vulling en een achterkant erachter kunnen de zwarte openingen, met machinale free motion steekjes, heel stevig worden gequilt zodat de rotsen nog meer naar voren komen.



Een detail waarop de oppervlakte textuur van de rotsen wat beter te zien is.



Nog een stukje.



Het uiteindelijke resultaat.
15" x 15"

2 comments:

  1. Schitterend! dit wordt weer een bijzondere serie. Wat goed zoals je de rotsen hebt weergegeven! ik ben benieuwd naar het volgende werk?

    ReplyDelete
  2. Heel interessant hoe je die rotsenstructuur hebt gemaakt.

    ReplyDelete