My Blog List

Sunday, April 9, 2023

GELLI PLATE PRINTING en VOORBEREIDING WORKSHOP KIKKERS


Al een poosje geleden maakte Michiel, onze zoon, een bord voor me, wat boven aan de trap naar mijn atelier kan hangen om mensen die voor mijn workshops komen, aan te geven waar ze moeten zijn.
Het is nl. een lange steile trap naar beneden.


Druk aan het werk.....


.... met dit als resultaat.
Ik ben er erg blij mee.

Waar ik ook blij mee ben is met mijn nieuwe grote gelli-plate die onze visite, van enkele weken geleden, als cadeau mee bracht.



Ik wil er dolgraag mee aan de gang, maar kom plotseling tot het besef dat de derde zondag van de maand, waarop mijn Toast & Textiles workshops altijd plaatsvinden, met rasse schreden naderbij komt en ik nog geen idee heb wat ik precies wil gaan doen.
Ik denk aan kikkers met een achtergrond van bladeren.
Dus het nuttige met het aangename gecombineerd en met bladeren aan de gang op mijn gelli-plate.
Een eerste afdruk....



... en een ghost-afdruk. Allebei op zijdevloei papier.



Hier een palmtak afdruk. In positief en negatief.



De twee zijdevloei "ghost" drukken over elkaar op een canvas gelijmd.



Om het te beschermen bespuit ik het geheel met vernis en laat het buiten drogen.
Ik vergeet het binnen te halen als er een plensbui overheen komt. Dus moet ik er later alles weer gewoon afscheuren.



Dan maar eens een klein  canvas verven en  proberen om er rechtstreeks een afdruk op te maken.
Dat lukt aardig.



Tock kan ik het niet laten om het nog één keer  op zijdevloei met de gelliplate te proberen.
Wat rode blaadjes....



.... een palmtak....


... en wat groene blaadjes.



Dat ziet er best leuk uit.


Nog even een foto van de gelliplate, nadat de eerste afdruk is gemaakt.



Ik wil het ook op stof proberen en strijk eerst freezer papier op de achterkant zodat het makkelijker is om op de plaat te leggen.



Het blijft experimenteren.



Dit moet een mooie afdruk geven....



.... en dit is het uiteindelijke resultaat.
Wel realiseer ik me dat dit met een evt. grote groep niet haalbaar is.




Ik vind nog een plaatje van een kikker, die ik ooit in een ( prijswinnende) quilt heb gebruikt.
De spelden zitten er op de foto nog in, maar daar kan ik wel mee aan de slag.
Ik maak een patroontje...



en strijk de vijf, van vliesofix voorziene delen, op een wit lapje, dat ook weer van vliesofix is voorzien.



Ik krijg er lol in.....



.... en heb uiteindelijk al 4 kikkers.



Dan besluit ik toch een palmblad en wat varens met verf in te smeren en rechtstreeks op een 
van te voren geverfd canvas te drukken.



Nog een patroontje van een boomstam gemaakt en uiteindelijk kan alles worden opgestreken.



De zijdevloei achtergrond wordt ook benut.



En tenslotte nog eentje met een blauwe achtergrond.

Nu kan de workshop op FB worden aangekondigd.
Altijd weer afwachten of er voldoende animo is.
 

4 comments:

  1. Leuke workshop hoor ! Succes ermee
    (ha, dat van die plensbui snap ik : je woont niet voor niks op zo'n GROEN eiland (je) Oeioei : hóóg trouwens, dan blijf je dus lekker in beweging !)

    ReplyDelete
  2. Dit wordt weer een leuke workshop! Gezellig om te experimenteren met je grote gelliplate, wat zijn de kikkers leuk!

    ReplyDelete
  3. Wat leuk om te zien hoe je een workshop bedenkt. Daar krijg je vast weer genoeg deelnemers voor.

    ReplyDelete
  4. Wat mooi Els ! wat ben je toch actief. Ik heb blogger weer ontdekt misschien ga ik het ook weer oppakken

    ReplyDelete