My Blog List

Sunday, April 2, 2023

NATUUR: GEOLOGISCHE ROTSFORMATIES 2 - FIFTEENBYFIFTEEN

In januari heb ik al het eerste quiltje laten zien voor de nieuwe Natuur serie van de Fifteenbyfifteen groep.

Het is de bedoeling steeds een serie van twee te maken, dus ben ik verder gegaan met mijn geologische rotsformaties.


Dit is het eindresultaat.
Hieronder laat ik zien hoe het is ontstaan.


Eerst een achtergrond geverfd.




Die na het drogen op een stuk zwarte stof wordt gelegd.



Ik had nog een stukje blauw liggen dat ik voor water kan gebruiken.



Van wat geschilderde stukjes papier scheur ik rotsen om een idee voor de compositie te krijgen....




..... maar al gauw ga ik verder met stukken knippen uit de zelfgemaakte lap die ik ook voor het eerste Natuur quiltje heb gebruikt.



Het bouwt al aardig op.



Ik zoek wat restanten tyvek op , die ik bewerk met wat goud pasta....




.... waarna ik er met de soldeerbout stukken rots uit snijd.



Ik wil wel mijn figuurtjes terug laten komen.




Het blauwe water moet onder de rotsen worden weggeknipt



Alles zit nu vastgespeld.




Even spelen met wat papieren figuurtjes....




... en dan schilderen op een stukje witte stof voorzien van vliesofix.




Met wat textiellijm en een plastic mes zet ik de stenen enigszins vast.



Voor de branding gebruik ik een stukje cellofaan dat, voorzien van glitterverf met
het strijkijzer tussen bakpapier is gekrompen.
Daarover heen gaat glitter organdie en tule.
Alles wordt voorlopig voorzichtig vastgezet met wat gelmedium.



Dan kunnen alls stukken met een festonsteek en nylon garen machinaal worden vastgezet.



Even een detail.
Later schilder ik nog heel voorzichtig met wat witte en turquoise glitterverf over het water heen.




Nu een plaatsje zoeken voor de twee figuurtjes.



Ik kies voor deze opstelling.
De wolken heb ik gequilt met nylongaren in een motief dat me niet bevalt.
Het kost me een hele middag om alles weer uit te halen.
"Een quilters beste vriend is het tornmesje" heb ik ooit gehoord.



Ik ga eens op YouTube zoeken naar manieren om luchten te quilten en kom uit bij deze mogelijkheid,
die ik nu toch eerst maar op een proeflapje uitprobeer.



Vervolgens ga ik aan de slag. 
Helaas had ik geen lijnen getrokken en kom ik tot de ontdekking dat ze helemaal scheef boven de horizon uitkomen.
Dat wordt weer enkele uurtjes uithalen.



Uiteindelijk is het goedgekomen en krijgen de wolken heel voorzichtig nog een extra grijs kleurtje.



Hier een detail.



Tussen de rotsen heb ik met zwart garen heel intensief gequilt om nog wat meer relief te krijgen
en er zijn wat scheuren in de rotsen genaaid.
Bovendien heb ik hier en daar wat toefjes mos en gras met groen garen toegevoegd.



Tenslotte worden alle rotsen met gelmedium bestreken om de verf enigszins te beschermen en zijn de figuurtjes en een boot vastgenaaid.

Nu weer gaan denken over de volgende serie.
Gelukkig hebben we daar weer twee maanden de tijd voor.



3 comments:

  1. Alweer een prachtig werkje! Erg goed idee de rotskusten met tyvek gemaakt . Leuk om je werkwijze te volgen….

    ReplyDelete
  2. Wauw wat prachtig. Zo leuk om te lezen hoe je het hebt gemaakt.

    ReplyDelete