My Blog List

Friday, March 2, 2012

TYVEK en TEXTURE MAGIC

Al een hele poos geleden had ik op een beurs in Nederland een pakketje Tyvek gekocht. Tyvek is een niet geweven materiaal dat bestaat uit polyethyleen draden die door middel van warmte en druk tot een stof worden geperst. Je kunt er op verven en het kan genaaid worden en wanneer het tussen bakpapier wordt gestreken krimpt het en krijg je aan boven en onderkant een heel verschillende textuur.
Vorig jaar hadden we op de Artfair in Alkmaar textiele schilderijen gezien van Saskia Weishut-Snapper die ze "peintisseries" noemt en waarin ze Tyvek op een prachtige manier heeft verwerkt. Ze geeft af en toe workshops, maar tot nog toe altijd wanneer ik niet in het land ben. Dus er zelf maar eens mee aan het experimenteren gegaan.



Ik had al eens, voor iets wat ik uit wilde proberen, een canvas zwart geverfd, maar er verder niks meer mee gedaan. Naar aanleiding van de workshop vorige week heb ik een stukje bubble-wrap met zilververf ingesmeerd en hiermee wat afdrukken op het canvas gemaakt. Nu dus een stukje tyvek geverfd met acrylverf en het laten krimpen. In eerste instantie bleef het een wat rechthoekig stukje, maar met wat extra branden kreeg het toch een wat meer organische vorm en begon het op onderwater "sea-fan" te lijken. Opgebracht met matte medium gel en nog wat andere stukjes erbij gebrand. Intussen weer even terzijde gezet om met mijn cursus door te gaan.



Een poosje geleden zag ik op een weblog op internet dat iemand, op een originele wijze, gewerkt had met textiel en "Texture Magic". Dit wilde ik ook wel eens uitproberen, dus besteld en een stukje "magic" op een lapje gestreken. Daarna het lapje met het strijkijzer verhit en ook dit kromp. De textuur van het materiaal is enigszins anders dan van Tyvek, maar toch maar eens geprobeerd zonder lapje te verhitten en voila bijna hetzelfde resultaat.


Voor de volgers van mijn cursus, nog even de twee eerder gemaakte quiltblokken die nu op verschillende manieren van quilting moesten worden voorzien.
De eerste is met de hand gequilt met een polyester vulling en daar ben ik wel tevreden over.
Bij de tweede aangetoond dat quilting ook het aanzien van een blok compleet kan veranderen. Hier donkergroen metallic draad voor gebruikt. Ik ben er zelf niet enthousiast over, maar als het afgetekend is, nog slechts een opdracht te gaan voordat ik door kan naar Module 6.
Komende week krijgen we vier dagen logees, dus zal het misschien even wat rustiger worden hier.


No comments:

Post a Comment