My Blog List

Friday, June 2, 2023

REGENWOUD: NATUUR #3. Fifteenbyfifteen

Voor het derde quiltje in de Natuurserie voor de FifteenbyFifteengroep, heb ik het thema "Regenwoud"
gekozen.



Eerst maar eens wat foto's genomen op mijn dagelijkse ochtendwandeling, waarvan hier een kleine collage.



In één van mijn vorige blogs had ik al gemeld dat ik met Procion-verf en ijsblokjes in de weer ben geweest.
Dit waren de resultaten.....



.......waarvan ik deze uitkies voor de ondergrond.




In de twee eerste quiltjes van de Natuur serie van dit jaar was Rotsen mijn thema en daarvoor had ik een grote lap gemaakt met verschillende structuren.




Daar was nog een stuk van over en die heb ik eerst bewerkt met bruine acrylverf.
Daarna met wat groene verf eroverheen.




Als ik de rotsen op de lap leg ben ik toch niet tevreden met de kleur.




Er komt er veel meer mosgroen aan te pas.




Dit lijkt me beter.




Deze "olifantsoren" wil ik ook uitbeelden.
Om te laten zien hoe groot de bladeren zijn, even een foto met mezelf erbij.




Tussen twee lagen organza leg ik hele klein geknipte stukjes organza in wat verschillende kleuren groen en geel....




en leg daarop op papier getekende bladeren. De contouren en nerven worden vervolgens machinaal doorgestikt.




Het verwijderen van het papier is nog een lastig karweitje. Daarna wordt het blad met de soldeerbout uitgesneden.....



.... en komt er zo uit te zien.



Het wordt al een hele verzameling.




Voor de stevigheid smeer ik ze in met acrylic medium.




Voor de volgende stap komt mijn gelli-plate op tafel.
Ook hier een collage van de verschillende stappen.
De varen afdrukken op de oranje organza zijn het best bruikbaar.



en die snijd ik weer met de soldeerbout  uit....



... en plak ik met verdunde acrylic medium op de ondergrond vast.
Later worden ze nog eens extra vastgenaaid.



Eens kijken hoe de compositie gaat worden.
De palmboom is inmiddels uitgeknipt.....



.... en tenslotte ook vastgezet.



Dan komen de heliconia's aan de beurt.
Ik verf ze met stofverf  op stof die is voorzien van een laagje gesso.



Ze worden eerst vastgestreken met vliesofix en vervolgens met 
polyester garen machinaal met "thread painting" vastgezet en van schaduw voorzien.



De varenbladeren zijn inmiddels ook vastgenaaid

.


Op wateroplosbaar vlies naai ik met groen garen een soort korstmos wat veel op de stenen hier voorkomt.
Dit wordt op een van de stenen vastgenaaid met doorzichtig nijlongaren. Alle stenen zijn daar ook mee vastgenaaid.



Over het algemeen ben ik meer een machine quilter dan een handquilter, maar in dit geval kies ik er toch voor om voor het laatste te kiezen.
Ik ben er  aardig wat tijd mee zoet.



Met de soldeerbout brand ik uit een lapje kurk een boomstam...



... en wordt er nog een silhouet opgenaaid.



Tenslotte de olifantsoren met alleen wat steekjes vastgezet zodat er een 3D effect ontstaat.
Ik laat ze ook enigszins over de rand heen "groeien".




                                                             Het uiteindelijke resultaat.

3 comments:

  1. Wauw schitterend Els! Heel mooi gebruik gemaakt van het "licht" van de achtergrondlap. Mooi om ook het hele werkproces te zien.

    ReplyDelete
  2. Heel goed en fraai getroffen dit werkje Regenwoud! Ook de ondergronden zijn prachtig! fijn, om het hele proces te kunnen volgen..

    ReplyDelete
  3. Je kunt het altijd zo mooi laten zien, hoe het gemaakt wordt, bedankt daarvoor en het ziet er weer heel mooi uit.

    ReplyDelete