My Blog List

Tuesday, October 10, 2023

VOORBEREIDING WORKSHOP MOLA -RIJSWIJK

Even een tussendoortje.
Er was me gevraagd om voor de Patchwork-en Quiltdagen in Rijswijk volgend jaar april, een kleine workshop voor te bereiden.
Aangezien ik er ook mijn Mola-collectie mag tentoonstellen leek het toepasselijk om dan een workshop te geven in de Mola-techniek.
Een goede manier om nog meer waardering op te brengen voor het uitzonderlijke werk van de Kuna Indianen van de San Blas eilanden in Panama.
Een mola is een paneel van een blouse gemaakt en gedragen door deze Indianen.  
De techniek die ze hiervoor gebruiken noemt men de Mola-techniek.
Het is een omgekeerde applicatie-techniek. 



Voor de workshop van één uur gaan we heel eenvoudig te werk.
Drie lapjes in verschillende kleuren worden op elkaar gelegd.
Aangezien ik voorbeelden wil maken in verschillende stadia heb ik drie stapeltjes gemaakt.


Het ontwerpje is met 1cm extra zoom uitgeknipt.



Precies langs de rand van het papier wordt er geregen.



Met krijt de lijn aangegeven waar de bovenste laag voorzichtig wordt uitgeknipt.



Daarna voorzichtig tot halverwege de lijn ingeknipt en tot de rijglijn ingevouwen...



.......en met hele kleine steekjes vastgezet.



Ook op de tweede laag komt er weer een krijtlijn om duidelijk te weten waar er moet worden geknipt...



... en dan komt de derde laag tevoorschijn.




De zwarte tulp die uit de eerste laag is geknipt wordt er, ook weer, met hele kleine steekjes 
op geappliceerd.



Daarna nog een rood vormpje er boven op....



.... en tenslotte nog twee gele stukjes.

Wanneer je na dit werkje, een originele mola ziet begrijp je pas hoeveel geduld,
ervaring, doorzettingsvermogen en tijd er in de twee panelen voor een blouse gaat zitten.
Dat is in april uitgebreid te zien op de tentoonstelling.

 

4 comments:

  1. Ik verheug me er nu al op. En je hebt zo weer een leuke workshop voorbereid.

    ReplyDelete
  2. Wat goed deze workshop , zal zeker succes hebben in Rijswijk!

    ReplyDelete