My Blog List

Monday, February 18, 2013

MARMERVERVEN

In Houston stond iemand marmerverven te demonstreren op een voor mij hele nieuwe manier nl. met met scheercreme als ondergrond. De resultaten waren verbluffend. Natuurlijk heb ik dus een setje aangeschaft met o.a. hele kleine potjes Tsukineko all-purpose inkt.
De scheercreme komt gewoon uit de supermarkt.

Het was er nog steeds niet van gekomen om het zelf eens uit te proberen en te kijken of het bij mij ook van die prachtige resultaten oplevert. De zondagmiddag
hier eens aan besteed. 
Ik  ben me er natuurlijk maar al te zeer van bewust dat die mijnheer natuurlijk heel lang had geoefend voordat hij op zo'n beurs gaat staan.


Voor de liefhebbers een kleine handleiding.

 Scheercreme in een bakje spuiten en met het schrapertje vlak maken



Dan met een pipetje wat druppeltjes inkt op het schuim druppelen en met een sate-stokje of i.d.
lijnen erin trekken. Niet te veel inkt anders lopen de lijnen in elkaar over.
(Wat bij mij dus enkele keren gebeurt)




Een lapje zachtjes op de scheerschuim leggen en met je vingers even aandrukken zodat de in het lapje dringt
Als het eraf komt zit er aardig wat scheerschuim op het lapje maar dat kan er met het schrapertje  worden afgehaald.
Zorg wel dat je keukenpapier en een oude doek bij de hand hebt want het is best geklieder.
Het restantje verf wat op de scheerschuim overblijft kan evt. blijven zitten.





Het scheerschuim dat op het schrapertje zit afwrijven op een ander lapje. Dat kan later  immers weer als ondergrond voor een andere techniek worden gebruikt .





Nog wat plaatjes van scheerschuim en afdrukken.






Wat ik ook probeer ik krijg de juiste afdrukken niet meer onder het desbetreffende bakje met scheerschuim, dus jullie zullen zelf moeten puzzelen.






Ik heb bijna geen witte katoen meer dus maar even op een andere ondergrond geprobeerd.





Soms lijkt het in het bakje mooi, maar dan blijkt er toch teveel verf op een plaats te zijn blijven zitten.
Het is duidelijk nog een kwestie van veel oefenen.



Inmiddels Acryl inkt en Lumiere stofverf gebruikt en dat werkt ook prima.
De druppels echter wel heel goed uit elkaar trekken.




Zodra ik weer wat meer witte katoen heb is het duidelijk voor herhaling vatbaar.
Oefening baart kunst.
Ik heb er intussen al een groter bakje voor gevonden.

10 comments:

  1. wat ziet dat er leuk uit!
    Zelf heb ik ook heel wat pogingen gedaan.Je moet inderdaad veel oefenen.

    ReplyDelete
  2. Jazeker dit is erg leuk, ik heb me er ook eens aan gewaagd en je stoffen gaan er zo lekker van ruiken!!
    http://quiltaart.blogspot.nl

    ReplyDelete
  3. Ik heb me er nog nooit aan gewaagd, maar nu ik deze resultaten zie.. Mooi hoor!

    ReplyDelete
  4. Wel ooit met behangplaksel (heel dik) verf en papier gedaan maar dit ziet er wel heel spannend en leuk uit.

    ReplyDelete
  5. Bedankt voor het delen, Els. Ik heb ergens ook nog een setje marmerverf staan, maar er nog niets mee gedaan. Maar als ik jouw mooie resultaten zie, geeft dat hoop voor de toekomst!
    Groetjes, Christel

    ReplyDelete
    Replies
    1. mag ik misschien weten waar je dat marmersetje heb gehaald?
      groetjes

      Delete
  6. Wauw, Ik zie dat Christina zegt dat het met procion kan, dit ga ik ook eens uitproberen!

    ReplyDelete