My Blog List

Thursday, July 4, 2019

JANS PAKHUYS AMERSFOORT

Vlak voor ons vertrek naar Nederland logeerde Malou, de dochter van mijn overleden vriendin, bij ons op Saba.
Zij  is een professioneel kunstenaar en werkt al jaren in Jans Pakhuys in Amersfoort met mensen met een lichte tot matige verstandelijke beperking.


Zij hebben een cadeauwinkel, galerie en atelier ineen op een mooie locatie in de binnenstad.
Ik ben er al enkele malen geweest en ben steeds weer onder de indruk van het mooie werk dat daar tot stand komt.
Erg bekend is o.a. hun prachtige kunstservies.


Deze uitleg hangt groot in de winkel.



 Zo ziet de buitenkant er uit...


... en dit is een deel van de binnenkant van de winkel.


Behalve de producten die door hun eigen mensen worden gemaakt worden ook andere exclusieve
geschenken verkocht.
Malou vroeg daarom of ze ook mijn mola's zouden mogen verkopen en heeft een aantal in consignatie meegenomen.
Hierboven staan er enkele ingelijst....



... en de cliënten waren zo enthousiast dat ze ze zowel applicaties als mola's van de Guna-indianen op 
door hun zelf gemaakte tassen zijn gaan naaien.





In de winkel worden ter plekke grote ....


... en kleine bloempotten beschilderd....


... en wordt ook een groot deel van hun schilderijen te koop aangeboden.


Dick van der Harst: "Portret van een musicus"




Piet Schopping: 'Hendrickje"


Klaasje de Graaf: "Nachtwacht"



Dick van der Harst:
"Portret van jonge Rembrandt"

Van twee cliënten is straks zelfs werk te zien op de Rembrandt tentoonstelling in het Rijksmuseum.



Daan Sonnenberg: "Familieportret"


Piet Schopping " Badende vrouw"



Enthousiast aan het werk.


Zelfs beschilderde lampenkappen....


... en stoelen zijn te koop.


En je cadeautje wordt met zorg ingepakt.


Dan mag ik ook het atelier bekijken waar Manuel heel druk aan het werk is.
Hij weet alles van de Azteken en geeft me er een hele lezing over....


... terwijl hij me dit door hem geschilderde Azteekse schilderij laat zien.


Een detail ervan.



En ook deze is van zijn hand.



Hierboven en hieronder nog twee cliënten hard aan het werk.



Ik ben telkens weer zeer geroerd door de inzet van begeleiders en vrijwilligers die het voor deze mensen mogelijk maken om met zoveel plezier zulk mooi werk af te leveren.


3 comments:

  1. Ahhhh Els, DANKJEWEL !!!
    Wat een prachtige winkel !!!

    ReplyDelete
  2. lieve tante Els wat een hartverwarmend en enthousiast stuk dank je wel!

    ReplyDelete
  3. Ook ik ben er eens geweest. Een echte aanrader! Je wordt helemaal blij van al deze kleurige artikelen.

    ReplyDelete